Powrót
Kategorie
Tagi
50% koszty autorskieADRadresipAMLartykuł rolno-spożywczybitcoinbranża spożywczachmura obliczeniowacompliancecovid 19cyberbezpieczeństwodecyzja Prezesa UOKiKdobra osobistedozwolony użyteke-commercee-sporte-usługiesportEUIPOgra hazardowahate speechhazard w internecieidentyfikacja elektronicznainterchangeinternet rzeczyIoTIP dayjednolity rynek cyfrowyJEDZKEknow-howkompetencje prezesa UOKiKkonsumencikoszty sądowekrajowa izba odwoławczakryptowalutykryteria selekcjileki OTClinkowaniemarka parasolowaministerstwo cyfryzacjinapoje alkoholowenaruszenie patentunaruszenie praw autorskichneutralność siecinieuczciwa konkurencjanowe technologienowelizacjaochrona danych osobowychodpowiedzialnośćograniczenie konkurencjioprogramowanieorzecznictwoPADpartnerstwopodatkipomoc de minimispomoc publicznaporozumienia wertykalnePPPprawa wydawcówprawo farmaceutyczneprawo unijneprawo znaków towarowychprepaidprivate enforcementprodukt polskiprodukty podrobioneprodukty sensytywneprodukty z pograniczaprzedsiębiorcyprzedsiębiorcy telekomunikacyjniprzedsiębiorstwa z branży ITprzetarg ograniczonyprzewaga kontraktowarejestracja kartreklamareklama zakładów wzajemnychretencjaroamingRODOrozliczenia gotówkoweRPORTrynek prasowySARS-CoV-2selektywna dystrybucjasharing economysieci szerokopasmowesilne uwierzytelnianie klientówskarga nadzwyczajnaSMSsprzedaż przez internetstart-upsuplementy dietysystemy rabatowetajemnica przedsiębiorstwatelekomunikacjatrwały nośnikTSUEuberUKEumowa wdrożeniowaumowy ITUOKiKURPLusługi płatniczeventure capitalwdrożenieWiFiwyroby medycznezamówienia publicznezbiorowe interesy konsumentówzmiany w prawiezmowy cenoweznak unijnyzwalczanie karteli

Innowacyjne obuwie sportowe a znaki towarowe. Nike chce zrejestrować znak towarowy FOOTWARE

Świat mody i sportu coraz częściej otwiera się na nowe technologie, oferując „inteligentne” buty sportowe o licznych innowacyjnych funkcjach. Obuwie może być wyposażone w systemy elektroniczne, które pomogą zmierzyć liczbę przebytych kilometrów, spalonych kalorii, a nawet spowodować, że buty same się zasznurują, idealnie dopasowując się do kształtu stopy. Znane spółki prześcigają się w swoich pomysłach, wśród których prym wiodą tacy globalni gracze, jak Nike, Puma czy Adidas. Tak nowatorskie działania nie mogą się jednak obyć bez udziału własności intelektualnej, gdyż rejestracja istotnego rynkowo znaku towarowego jest jedną z ważniejszych wartości w prowadzonej działalności.

Tak też się stało w przypadku jednej z czołowych marek odzieży i obuwia sportowego. Spółka Nike wniosła do United States Patent and Trademark Office (USPTO) wniosek o rejestrację słownego znaku towarowego FOOTWARE dla towarów i usług związanych ze sprzętem oraz oprogramowaniem komputerowym. Po pierwszych uwagach egzaminatora spółka musiała dookreślić wskazany wykaz towarów i usług, co też uczyniła. Egzaminator poprosił także o wyjaśnienie, czy słowo FOOTWARE ma jakiekolwiek znaczenie w branży związanej z oprogramowaniem komputerowym lub sprzętem komputerowym, w branży telekomunikacyjnej oraz w stosunku do towarów i usług, które oferuje sama spółka Nike, jak również o to, czy można powyższe określenie uznać za oznaczenie rodzajowe w branży wnioskodawcy. Jest to o tyle istotna kwestia, że gdyby faktycznie tak było, wnioskowane oznaczenie nie mogłoby być używane do oznaczania towarów ani usług pochodzących tylko z jednego źródła, tj. wyłącznie od spółki Nike, a tym samym nie mogłoby być znakiem towarowym. Spółka zaprzeczyła powyższym wątpliwościom.

Nie było to jednak ostatnie utrudnienie, gdyż do USPTO skierowane zostały uwagi podmiotu trzeciego o przeszkodach w rejestracji (letter of protest) znaku towarowego FOOTWARE. Podmiotem tym był jeden z większych konkurentów rynkowych spółki Nike, niemieckie przedsiębiorstwo Puma SE, wprowadzające na rynek odzież i obuwie sportowe pod znaną marką Puma. Konkurent wskazał, iż oznaczenie FOOTWARE ma charakter opisowy i nie może oznaczać towarów ani usług pochodzących tylko z jednego źródła. Do listu protestacyjnego została dołączona obszerna dokumentacja pokazująca rynek technologicznie inteligentnych butów, wśród których znalazły się m.in.: buty sportowe Nike Adapt z systemem automatycznego sznurowania, uwzględniającego kształt stopy, samowiążące buty Puma Fit Intelligence, obuwie Puma RS Computer, które jest kontynuacją rewolucyjnego pomysłu spółki z lat 80. ub. w., zawierające pod piętą moduł elektroniczny zliczający przebyte kilometry lub spalone kalorie, czy też „inteligentne” buty do biegania marki Adidas, a także wiele innych modeli oferujących rozmaite udogodnienia, jak choćby pomoc w wypracowaniu odpowiedniej techniki biegania.

Powyższe uwagi zostały uwzględnione przez egzaminatora, niemniej zgłoszenie znaku zgodnie z procedurą zostało opublikowane, co otworzyło możliwość składania sprzeciwów przez zainteresowane strony, które widzą przeszkody w rejestracji znaku towarowego FOOTWARE. Przedsiębiorstwo Puma SE wniosło o przedłużenie terminu na złożenie sprzeciwu o 90 dni, co zostało przez USPTO uwzględnione. Dalsze losy oznaczenia nie zostały zatem jeszcze przesądzone.

Branża obuwia sportowego związana jest z wysokimi nakładami finansowymi, zwłaszcza w kontekście nowych technologii, których stosowanie stało się od pewnego czasu znaczącym trendem. Wedle licznych doniesień medialnych spory na gruncie własności intelektualnej w opisywanej branży są dosyć powszechne, co związane jest z chęcią ochrony udzielonych patentów czy też zarejestrowanych znaków towarowych. Sprawy te budzą liczne emocje także wśród konsumentów, zwłaszcza entuzjastów sportu. Rozstrzygnięcia sporów są również istotnym miernikiem zmian, jakie zachodzą w prawie własności intelektualnej. Niewątpliwie musi ono sprostać wyzwaniom, jakie niesie za sobą rozwój nowych technologii.

Informacje na temat zgłoszenia znaku FOOTWARE dostępne są pod tym linkiem: http://tsdr.uspto.gov/#caseNumber=88350648&caseType=SERIAL_NO&searchType=statusSearch.