Blog
Popularne
Implementacja do polskiego prawa dyrektywy o powództwach przedstawicielskich. Co zmieni się w postępowaniach grupowych?
Żądanie od klientów podania tytułów grzecznościowych a RODO - wnioski z opinii rzecznika generalnego TSUE w sprawie C-394/23
Zbieranie tytułów grzecznościowe od klientów jest jedną powszechnych praktyk biznesowych, w szczególności w branży e-commerce. Informacje te, zbierane zazwyczaj w momencie zakupu towaru lub zamówienia usługi, są wykorzystywane do personalizacji komunikacji posprzedażowej z klientem. Zbieranie i utrwalanie informacji o tym, w jaki sposób konkretna osoba chce być tytułowana, stanowi przetwarzanie jej danych osobowych. W konsekwencji konieczne jest zapewnienie zgodności takich praktyk z przepisami o ochronie danych osobowych. Niedawna opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie C394/23 zawiera ważne wnioski dla administratorów, którzy chcą zwracać się do klientów z wykorzystaniem podanego przez nich tytułu grzecznościowego. W artykule przedstawiamy najważniejsze punkty opinii oraz przedstawiamy płynące z niej wnioski dla administratorów danych.
PSD3, PSR3 oraz FiDAR – najczęstsze pytania (Q&A)
W połowie 2023 r. opublikowano pierwsze projekty aktów wchodzących w skład nowego pakietu regulacyjnego dla rynku płatniczego (PSD3, PSR3 oraz FiDAR). Poniżej prezentujemy listę najczęściej pojawiających się pytań wraz z odpowiedziami odnośnie do projektowanych zmian prawnych w tym obszarze. Przygotowane odpowiedzi bazują na aktualnych wersjach opracowywanych aktów i będą na bieżąco aktualizowane zgodnie z postępami w trwających procesach legislacyjnych.
Prawo komunikacji elektronicznej w końcu przyjęte. Jakie są nowe obowiązki przedsiębiorców komunikacji elektronicznej?
25 lipca 2024 r. Senat ostatecznie uchwalił Prawo komunikacji elektronicznej, które ma zastąpić obecnie obowiązujące Prawo telekomunikacyjne. Nowa ustawa nałoży kolejne obowiązki na przedsiębiorców komunikacji elektronicznej – nowy krąg podmiotów niepodlegających wcześniejszej regulacji. W artykule wyjaśniamy, kim są przedsiębiorcy komunikacji elektronicznej i jakie będą ich obowiązki.
Kilka uwag na tle wyroku Sądu Najwyższego (dotyczącego deliktów nieuczciwej konkurencji) z dnia 24 kwietnia 2024 r., II CSKP 1174/22.
Sąd Najwyższy wydał w dniu 24 kwietnia 2024 r. wyrok w sprawie II CSKP 1174/22, Fundacja DM vs. F. sp. z o.o., dotyczącej deliktów nieuczciwej konkurencji popełnionych przez spółkę F. (z art. 3 ust. 1, art. 10 ust. 2 w zw. z ust. 1, art. 15, art.16 (m.in. ust 1 pkt 1, ust. 3) u.z.n.k.[1]) (dalej: „Wyrok”).
Fundacje rodzinne tylko dla osób samotnych? Kontrowersyjne interpretacje indywidualne dotyczące wypłat z fundacji rodzinnej założonej wspólnie przez małżonków
Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi z 30 kwietnia 2024 r. Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej, świadczenia wypłacane z fundacji rodzinnej małżonkom-fundatorom podlegają częściowemu opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.113.2024.2.JK oraz 0112-KDIL2-1.4011.114.2024.2.JK).
Napoje (bez)alkoholowe – sprzedaż i reklama piwa, wina, wódki 0 %
Kwestie związane z legalnością prowadzenia sprzedaży i reklamy napojów alkoholowych budzą ostatnio coraz większe zainteresowanie. Nierzadko wskazuje się, że podobnym restrykcjom co do sprzedaży piwa, wina, whisky lub wódki małoletnim czy ich reklamy powinny podlegać także warianty „bezalkoholowe” tych produktów.
Nadchodzą zmiany w reklamie internetowej
16 listopada 2022 r. weszło w życie unijne rozporządzenie Akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, dalej: „AUC”). Część jego przepisów już obowiązuje, natomiast w pełnym zakresie zacznie obowiązywać już 17 lutego 2024 r. Nie bez powodu AUC nazywany jest nową „konstytucją Internetu”. Z całą pewnością jest to jedna z najważniejszych regulacji prawnych z zakresu szeroko pojętego prawa Internetu w ostatnich dwudziestu latach. Spośród licznych zagadnień, które na nowo reguluje AUC, na szczególną uwagę zasługują kwestie związane ze sposobem prowadzenia reklamy w Internecie.
Informowanie o sponsorowaniu imprez przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości, która rygorystycznie traktuje reklamę i promocję napojów alkoholowych, pozostawia jednocześnie dość duże możliwości w zakresie informowania o sponsorowaniu imprez przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych. Możliwości te różnią się w zależności od tego, wokół jakiego rodzaju napojów skupia się zasadnicza działalność danego producenta czy dystrybutora.