Wdrażanie procesów handlu elektronicznego w organizacji stanowi część cyfrowej transformacji. W jej ramach wyróżnia się trzy etapy:

Handel elektroniczny, podobnie jak e-marketing, zalicza się do drugiego etapu, tj. cyfryzacji procesów organizacji.

Przepisy prawne dotyczące handlu elektronicznego można podzielić na trzy podstawowe grupy:

1. przepisy stosujące się do wszystkich relacji w handlu elektronicznym, niezależenie od tego, czy dotyczą one relacji business-to-business (B2B) czy business-to-customer (B2C),
2. przepisy stosujące się tylko do relacji B2C oraz
3. przepisy stosujące się tylko w relacjach B2B.
  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, „uśude” (np. obowiązek sporządzenia regulaminu – art. 8 uśude),
  • Akt o usługach cyfrowych, „AUC” (np. obowiązki dotyczące wdrożenia procedury zgłaszania i działania – art. 16 AUC).
  • przepisy dotyczące trybu ofertowego, gdy oferta jest złożona w postaci elektronicznej (art. 66 (1) kodeksu cywilnego, „k.c.”),
  • przepisy dotyczące formy i skuteczności czynności prawnych zawieranych drogą elektroniczną (m.in. art. 72 i n k.c. dotyczące formy dokumentowej i elektronicznej, Rozporządzenie Parlamentu i Rady nr 910/2014 (eIDAS), ustawa zdnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania i identyfikacji elektronicznej),
  • przepisy dotyczące posługiwania się wzorcem w postaci elektronicznej, art. 384 § 4 k.c.
  • RODO,
  • przepisy Prawa komunikacji elektronicznej (przede wszystkim art. 398-400).
  • ustawa o prawach konsumenta (m.in. ochrona konsumenta w umowach zawieranych na odległość),
  • kodeks cywilny klauzule abuzywne (niedopuszczalne postanowienia w umowach z konsumentami – art. 385 § 1 i 3 k.c.,
  • ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów (art. 23b) i n. – decyzje Prezesa UOKiK w sprawie uznania postanowień umownych za niedozwolone),
  • ustawa o nieuczciwych praktykach rynkowych,
  • Rozporządzenie Parlamentu i Rady (UE) nr 2022/2065 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, wraz z ustawą o ogólnym bezpieczeństwie produktów (m.in. przepisy dotyczące obowiązków dostawców internetowych platform handlowych – art. 22),
  • ustawa o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze „ustawa o dostępności”, (dostępność usług handlu elektronicznego dla osób z niepełnosprawnościami).
  • Rozporządzenie Parlamentu i Rady (UE) nr 2019/1150 o pośrednikach internetowych (ochrona przedsiębiorców korzystających z platform oraz wyszukiwarek internetowych),
  • ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (implementacja dyrektywy DAC-7),

Działalność w zakresie handlu elektronicznego nadzoruje kilka organów nadzorczych:

  • Ministerstwo Cyfryzacji – nadzór na przepisami ustawy o dostępności,
  • Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) – nadzór nad przepisami Aktu o usługach cyfrowych oraz Prawa komunikacji elektronicznej,
  • Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) – nadzór nad przepisami RODO,
  • Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKIK) – między innymi nadzór nad całością prawa konsumenckiego (akty prawne wymienione w punkcie IV powyżej),
  • Krajowa Administracja Skarbowa – nadzór nad ustawą o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.