Akt o Usługach Cyfrowych – Digital Services Act
25 sierpnia 2023 r. to jedna z ważniejszych dat w kontekście stosowania Aktu o Usługach Cyfrowych. To właśnie dziś upływa termin na dostosowanie się przez największe platformy i wyszukiwarki internetowe do przepisów Aktu o Usługach Cyfrowych.
Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe
Komisja Europejska 25 kwietnia 2023 r. wyznaczyła jako bardzo duże platformy internetowe (VLOP z ang. very large online plarforms) – następujące platformy:
- Alibaba
- AliExpress
- Amazon Store
- Apple AppStore
- Booking
- Google Play
- Google Maps
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Jako bardzo duże wyszukiwarki internetowe (VLOSE z ang. very large online searching engine) zostały przez Komisję Europejską wyznaczone następujące wyszukiwarki:
- Bing
- Google Search
Wybrane platformy i wyszukiwarki miały cztery miesiące na dostosowanie się do wytycznych określonych w DSA.
Co się zmieni na bardzo dużych platformach i wyszukiwarkach internetowych po 25.08.2023 r.?
Większe uprawnienia użytkowników:
- Użytkownik będzie dostawać jasne informacje o tym, dlaczego rekomenduje mu się określone treści.
- Użytkownik będzie miał prawo do rezygnacji z systemów rekomendacji opartych na profilowaniu.
- Użytkownik będzie mógł łatwiej zgłosić nielegalne treści, a platforma będzie miała obowiązek rzetelnie i transparentnie przetworzyć takie zgłoszenie.
- Zakazane będzie wyświetlanie reklam w oparciu o wrażliwe dane użytkownika (takie jak np. pochodzenie etniczne, poglądy polityczne lub orientacja seksualna).
- Platformy będą miały obowiązek oznaczania wszystkich reklam. Będą musiały także informować użytkowników o tym, kto je finansuje.
- Platformy muszą w przystępny sposób udostępnić podsumowanie swoich warunków korzystania.
- Podsumowanie to będzie przekazywane w językach państw członkowskich, w których platformy działają.
Silniejsza ochrona małoletnich:
Platformy będą musiały przeprojektować swoje systemy, aby zapewnić wysoki poziom prywatności, bezpieczeństwa i ochrony małoletnich.
Reklamy ukierunkowane na małoletnich oparte na profilowaniu nie będą już dozwolone.
W przypadku platform skierowanych do małoletnich warunki korzystania z nich muszą być zrozumiałe dla małoletnich.
Moderowanie treści i walka z dezinformacją:
Platformy i wyszukiwarki muszą podjąć działania w celu przeciwdziałania ryzyku związanemu z rozpowszechnianiem nielegalnych treści online oraz negatywnym skutkom dla wolności słowa i informacji.
Platformy muszą mieć jasne zasady i warunki oraz egzekwować je w sposób sumienny i niearbitralny.
Platformy muszą dysponować mechanizmem umożliwiającym użytkownikom zgłaszanie nielegalnych treści i szybkie reagowanie na powiadomienia.
Proces moderowania musi być jasno opisany w warunkach korzystania z usług, a użytkownicy mają prawo otrzymać decyzję i uzasadnienie dotyczące moderowania treści, a także mają prawo odwołać się od decyzji platformy.
Zwiększona przejrzystość i rozliczalność:
Platformy muszą zapewnić, że ich oceny ryzyka i zgodność ze wszystkimi zobowiązaniami wynikającymi z DSA są zewnętrznie i niezależnie kontrolowane.
Platformy muszą zapewnić naukowcom dostęp do publicznie dostępnych danych.
Platformy muszą publikować repozytoria wszystkich reklam wyświetlanych na ich interfejsie.
Platformy muszą publikować raporty przejrzystości dotyczące decyzji w zakresie moderowania treści i zarządzania ryzykiem.
Czas powiedzieć: sprawdzam!
Zalando: Platforma złożyła skargę do TSUE, kwestionując wyznaczenie jej jako VLOP (T-348/23).
Amazon: Platforma złożyła skargę do TSUE, kwestionując wyznaczenie jej jako VLOP (T-367/23).
Tik Tok: Użytkownicy w wieku 13-17 lat nie będą już widzieć spersonalizowanych reklam opartych na ich aktywności w TikTok lub poza nim. W sekcji „Dla Ciebie” oraz „LIVE” będą wyświetlane materiały pochodzące z regionu zamieszkania konkretnego użytkownika oraz z całego świata, a nie tylko te związane z zainteresowaniami.
Listy obserwowanych kanałów i znajomych zostaną uszeregowane chronologicznie, a nie na podstawie profilu użytkownika. Więcej szczegółów tutaj.
Facebok, Instagram: Platforma wprowadza możliwość przeglądania treści w Reels, Stories, Search i innych częściach Facebooka i Instagrama bez aktywnych systemów rekomendacji (np. użytkownicy będą mieli możliwość przeglądania Stories i Reels tylko od osób, które obserwują, uszeregowanych w porządku chronologicznym, od najnowszych do najstarszych). Możliwość wyświetlania wyników wyszukiwania tylko na podstawie wprowadzonych przez użytkownika słów, a nie spersonalizowanych specjalnie dla niego na podstawie jego wcześniejszej aktywności i osobistych zainteresowań. Więcej informacji tutaj.
Booking: Platforma poinformowała o utworzeniu repozytorium reklam prezentowanych na platformie. Więcej informacji tutaj.
Snapchat: Wyłączenie większości narzędzi targetujących i optymalizacyjnych w celu personalizowania reklam, adresowanych do nastoletnich. Więcej informacji tutaj.