Akt o Usługach Cyfrowych – Digital Services Act

25 sie 2023

25 sierpnia 2023 r. to jedna z ważniejszych dat w kontekście stosowania Aktu o Usługach Cyfrowych. To właśnie dziś upływa termin na dostosowanie się przez największe platformy i wyszukiwarki internetowe do przepisów Aktu o Usługach Cyfrowych.

Bardzo duże platformy internetowe i bardzo duże wyszukiwarki internetowe

Komisja Europejska 25 kwietnia 2023 r. wyznaczyła jako bardzo duże platformy internetowe (VLOP z ang. very large online plarforms) – następujące platformy:

  • Alibaba
  • AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Booking
  • Facebook
  • Google Play
  • Google Maps
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Snapchat
  • TikTok
  • Twitter
  • Wikipedia
  • YouTube
  • Zalando

Jako bardzo duże wyszukiwarki internetowe (VLOSE z ang. very large online searching engine) zostały przez Komisję Europejską wyznaczone następujące wyszukiwarki:

  • Bing
  • Google Search

Wybrane platformy i wyszukiwarki miały cztery miesiące na dostosowanie się do wytycznych określonych w DSA.

Co się zmieni na bardzo dużych platformach i wyszukiwarkach internetowych po 25.08.2023 r.?

Większe uprawnienia użytkowników:

  • Użytkownik będzie dostawać jasne informacje o tym, dlaczego rekomenduje mu się określone treści.
  • Użytkownik będzie miał prawo do rezygnacji z systemów rekomendacji opartych na profilowaniu.
  • Użytkownik będzie mógł łatwiej zgłosić nielegalne treści, a platforma będzie miała obowiązek rzetelnie i transparentnie przetworzyć takie zgłoszenie.
  • Zakazane będzie wyświetlanie reklam w oparciu o wrażliwe dane użytkownika (takie jak np. pochodzenie etniczne, poglądy polityczne lub orientacja seksualna).
  • Platformy będą miały obowiązek oznaczania wszystkich reklam. Będą musiały także informować użytkowników o tym, kto je finansuje.
  • Platformy muszą w przystępny sposób udostępnić podsumowanie swoich warunków korzystania.
  • Podsumowanie to będzie przekazywane w językach państw członkowskich, w których platformy działają.

Silniejsza ochrona małoletnich:

Platformy będą musiały przeprojektować swoje systemy, aby zapewnić wysoki poziom prywatności, bezpieczeństwa i ochrony małoletnich.

Reklamy ukierunkowane na małoletnich oparte na profilowaniu nie będą już dozwolone.

W przypadku platform skierowanych do małoletnich warunki korzystania z nich muszą być zrozumiałe dla małoletnich.

Moderowanie treści i walka z dezinformacją:

Platformy i wyszukiwarki muszą podjąć działania w celu przeciwdziałania ryzyku związanemu z rozpowszechnianiem nielegalnych treści online oraz negatywnym skutkom dla wolności słowa i informacji.

Platformy muszą mieć jasne zasady i warunki oraz egzekwować je w sposób sumienny i niearbitralny.

Platformy muszą dysponować mechanizmem umożliwiającym użytkownikom zgłaszanie nielegalnych treści i szybkie reagowanie na powiadomienia.

Proces moderowania musi być jasno opisany w warunkach korzystania z usług, a użytkownicy mają prawo otrzymać decyzję i uzasadnienie dotyczące moderowania treści, a także mają prawo odwołać się od decyzji platformy.

Zwiększona przejrzystość i rozliczalność:

Platformy muszą zapewnić, że ich oceny ryzyka i zgodność ze wszystkimi zobowiązaniami wynikającymi z DSA są zewnętrznie i niezależnie kontrolowane.

Platformy muszą zapewnić naukowcom dostęp do publicznie dostępnych danych.

Platformy muszą publikować repozytoria wszystkich reklam wyświetlanych na ich interfejsie.

Platformy muszą publikować raporty przejrzystości dotyczące decyzji w zakresie moderowania treści i zarządzania ryzykiem.

Czas powiedzieć: sprawdzam!

Zalando: Platforma złożyła skargę do TSUE, kwestionując wyznaczenie jej jako VLOP (T-348/23).

Amazon: Platforma złożyła skargę do TSUE, kwestionując wyznaczenie jej jako VLOP (T-367/23).

Tik Tok: Użytkownicy w wieku 13-17 lat nie będą już widzieć spersonalizowanych reklam opartych na ich aktywności w TikTok lub poza nim. W sekcji „Dla Ciebie” oraz „LIVE” będą wyświetlane materiały pochodzące z regionu zamieszkania konkretnego użytkownika oraz z całego świata, a nie tylko te związane z zainteresowaniami.

Listy obserwowanych kanałów i znajomych zostaną uszeregowane chronologicznie, a nie na podstawie profilu użytkownika. Więcej szczegółów tutaj.

Facebok, Instagram: Platforma wprowadza możliwość przeglądania treści w Reels, Stories, Search i innych częściach Facebooka i Instagrama bez aktywnych systemów rekomendacji (np. użytkownicy będą mieli możliwość przeglądania Stories i Reels tylko od osób, które obserwują, uszeregowanych w porządku chronologicznym, od najnowszych do najstarszych). Możliwość wyświetlania wyników wyszukiwania tylko na podstawie wprowadzonych przez użytkownika słów, a nie spersonalizowanych specjalnie dla niego na podstawie jego wcześniejszej aktywności i osobistych zainteresowań. Więcej informacji tutaj.

Booking: Platforma poinformowała o utworzeniu repozytorium reklam prezentowanych na platformie. Więcej informacji tutaj.

Snapchat: Wyłączenie większości narzędzi targetujących i optymalizacyjnych w celu personalizowania reklam, adresowanych do nastoletnich. Więcej informacji tutaj.