General Product Safety Regulation – nowe obowiązki dla podmiotów z sektora e-commerce
13 grudnia 2024 r. zacznie obowiązywać unijne rozporządzenie 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation).
Celem GPSR jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa produktów konsumenckich na rynku Unii Europejskiej, zwłaszcza w świetle zmian związanych z rozwojem nowych technologii oraz sprzedażą przez Internet.
Rozporządzenie ma zastosowanie do szerokiego katalogu produktów, które są dostarczane lub udostępniane za wynagrodzeniem lub bez, w tym w ramach świadczenia usługi. Nowe przepisy dotyczą produktów przeznaczonych dla konsumentów, bez względu na to, czy są to produkty nowe, używane, naprawione lub odnowione.
Rozporządzenie w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów nakłada dodatkowe obowiązki na podmioty działające w sektorze #ecommerce. W wielu kwestiach obowiązki wynikające z nowego rozporządzenia w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów krzyżują lub uzupełniają się z obowiązkami wynikającymi z przepisów Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA).
Obowiązki sprzedawców oferujących produkty w Internecie
GPSR wprowadza obowiązek informowania przez sprzedawców, którzy oferują produkty w Internecie o ich pochodzeniu. W praktyce oznacza to, że internetowa oferta sprzedaży powinna zostać uzupełniona o poniższe dodatkowe informacje.
- dane producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
- w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w Unii – dane osoby odpowiedzialnej na terenie UE;
- informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu;
- wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na lub w opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów.
Obowiązki dostawców internetowych platform handlowych
General Product Safety Regulation nakłada na dostawców #marketplace dodatkowe obowiązki:
- wyznaczenie punktu kontaktowego dla organów oraz zarejestrowanie się w portalu Safety Gate;
- wyznaczenie punktu kontaktowego dla konsumentów, przy czym może to być ten sam punkt kontaktowy, o którym mowa w DSA;
- wprowadzenie wewnętrznych procedur dotyczących bezpieczeństwa produktów, które mają umożliwić sprzedawcom zamieszczającym oferty na marketplace dostarczenie:
- informacji o producencie,
- oświadczenia, w którym zobowiązują się do oferowania wyłącznie produktów zgodnych z GPSR oraz dodatkowych informacji identyfikacyjnych wymaganych przez Akt o Usługach Cyfrowych;
- reagowanie na nakazy usunięcia ofert produktów niebezpiecznych, uniemożliwienia do nich dostępu lub nakazów wyświetlenia ostrzeżenia o takich produktach;
- monitorowanie w portalu Safety Gate informacji o zgłoszeniach niebezpiecznych produktów, które są przekazywane przez organy nadzoru rynku i reagowania na nie;
- moderowanie ofert niebezpiecznych produktów w związku ze zgłoszeniami przesłanymi przez użytkowników, w tym usuwanie takich w terminie 3 dni roboczych od otrzymania zawiadomienia w procedurze zgłoszenia i reagowania (notice and action), o której mowa w art. 16 Aktu o Usługach Cyfrowych;
- odpowiednie zaprojektowanie interfejsu marketplace;
- zawieszanie świadczenia usług marketplace na rzecz sprzedawców, którzy często oferują produkty niezgodne z GPSR;
- informowanie konsumentów o odzyskaniu produktu ze względów bezpieczeństwa (product recall);
- informowanie organów za pośrednictwem portalu Safety Business Gateway o niebezpiecznych produktach, które były oferowane w marketplace.
Link do rozporządzenia: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32023R0988#d1e40-1-1