Influencerzy jako twórcy kontentu w Internecie – konkluzje Rady Unii Europejskie
Rada UE w ramach obszaru: Edukacja, Młodzież, Kultura i Sport przyjęła konkluzje dotyczące wspierania influencerów jako twórców treści online. Konkluzje te są wynikiem posiedzenia, które odbyło się 13-14 maja 2024 r. Ich wydanie wynika z uznania influencerów przez Radę UE za element globalnego, medialnego ekosystemu.
W konkluzjach Rada podkreśla, że chociaż influencerzy z powodzeniem wykorzystują swoje umiejętności do tworzenia treści, potrzebują także umiejętności korzystania z mediów, aby zrozumieć, że udostępnianie informacji wprowadzających w błąd, nawoływanie do nienawiści w internecie, lub szkodliwe treści mogą mieć negatywne skutki.
W konkluzjach jako główne akty prawne, mające wpływ na działalność influencerów, Rada UE wymieniła:
◾️ Kartę Praw Podstawowych UE;
◾️ Dyrektywę o audiowizualnych usługach medialnych (AVMSD);
◾️ Akt o usługach cyfrowych (DSA);
◾️ Akt ws. sztucznej inteligencji (AI Act);
◾️ Rozporządzenie ws. przejrzystości i targetowania reklamy politycznej;
◾️ Europejski akt o wolności mediów (EFMA);
◾️ Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO);
◾️ Dyrektywę o nieuczciwych praktykach handlowych (UPCD);
◾️ Dyrektywę ws. praw konsumentów (CDR);
◾️ Europejskie prawo własności intelektualnej;
◾️ Nową europejską strategię na rzecz lepszego internetu dla dzieci (BIK+);
◾️ Konwencję o prawach dziecka (UNCRC).
Zapraszamy do lektury krótkiego podsumowania konkluzji dotyczących influencerów. Broszura dostępna poniżej lub pod linkiem: