IP Insights – Art. 10 ust. 2 u.z.n.k.
Czy Twoje opakowanie może wprowadzać w błąd? W dobie rosnącego znaczenia marki, designu i zielonego marketingu – opakowanie to nie tylko estetyka, ale też przestrzeganie prawa.
Przepisy służą ochronie zagrożonych lub naruszonych interesów przedsiębiorców m.in. w zakresie opakowań. Przedmiotem ochrony są informacje i oznaczenia towarzyszące wprowadzanemu na rynek produktowi. Przesłanką czynu niedozwolonego jest wprowadzenie w błąd nabywców co do sposobu indywidualizacji i właściwości produktu. Przewiduje posługiwanie się w obrocie prawdziwymi oznaczeniami i informacjami.
Z najnowszego opracowania IP Insights autorstwa dr Joanna Adamczyk przeczytasz o praktycznych konsekwencjach art. 10 ust. 2 u.z.n.k., m.in. dowiesz się:
- Co na ten temat mówią przepisy karne?
- Jakie oznaczenia na opakowaniu mogą naruszać przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?
- Jakie roszczenia przysługują poszkodowanemu przedsiębiorcy w przypadku wprowadzającego w błąd opakowania?
Wprowadzenie w błąd co do pochodzenia produktu przez opakowanie
Delikt wskazany w art. 10 ust. 2 – zakaz wprowadzania w błąd w zakresie pochodzenia i innych istotnych cech towarów i usług.
Dotyczy: oznaczeń indywidualizujących, także informacji opisowych związanych z oferowanymi produktami. Dotyczy też zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych znaków towarowych.
Oznaczenie towarów
Oznaczenie towarów – tworzenie w świadomości odbiorców wrażenia, iż dany towar pochodzi od innego producenta, stwarza więc związek pomiędzy oznaczeniem, pod którym dana osoba prowadzi działalność, a towarami. Także poprzez opakowanie.
Komentowany przepis chroni przed konfuzją co do pochodzenia towaru (usługi).
Ocena wprowadzenia w błąd
Dla oceny dotyczące możliwości wywołania niedozwolonej konfuzji istotny jest stan świadomości przeciętnego, modelowego uczestnika rynku.
Ocena niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd konsumentów, na podstawie oceny sądu opartej na całokształcie okoliczności, przy uwzględnieniu właściwego wzorca konsumenta.
Ważne
Art. 10 u.z.n.k. obejmuje nieuczciwość działań przedsiębiorcy, które wprowadzają w błąd też co do innych poza pochodzeniem istotnych cech towarów i usług, w szczególności: ilości, jakości, składników, przydatności. Zakresem regulacji objęte zostały tak oznaczenia informacyjne, jak i opisowe, jeśli wywołują skutek konfuzji.
Ważne dla współczesnego nabywcy jest odniesienie się do ekologicznego przymiotu danego produktu. Klienci chętnie kupują produkty „eko” czy „bio” (na opakowaniu).
Wprowadzające w błąd opakowanie
Zgodnie z art. 10 ust. 2 u.z.n.k., nieuczciwe może być zastosowane opakowanie produktu.
Opakowanie jest ważnym elementem marketingu, w wielu przypadkach właśnie ono decyduje o powodzeniu rynkowym produktu. Zdarza się, że nieuczciwi przedsiębiorcy stosują opakowania, które mogą klientów wprowadzić w błąd co do pochodzenia towaru.
Przepisy art. 10 u.z.n.k.
Czynem nieuczciwej konkurencji art. 10 ust. 1 u.z.n.k. jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem
Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzenie do obrotu towarów w opakowaniu mogącym wywołać skutki określone w art. 10 ust. 1 u.z.n.k., chyba że zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.
Odpowiedzialność cywilna za delikt związany z opakowaniem.
Roszczenia pokrzywdzonego przedsiębiorcy
W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji (np. poprzez nieuczciwe opakowanie), przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:
- zaniechania niedozwolonych działań;
- usunięcia skutków niedozwolonych działań;
- złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
- naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
- zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.
Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.
Roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie co do każdego naruszenia.
Przepisy karne
Fałszywe oznaczenie lub brak oznaczenia towarów i usług. Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich, i naraża w ten sposób klientów.
Zachęcamy do sprawdzenia pozostałych publikacji z cyklu IP Insights:
- IP Insights – „Zielone” opakowania kiedy to greenwashing
- IP Insights – Bezpieczeństwo ogólne. Nowe wymogi w przedmiocie informacji na produktach i ich opakowaniach wg GPSR
- IP Insights – Ochrona kształtu opakowania
- IP Insights – Slogany jako znaki towarowe
- IP Insights – Bezpieczna marka – zastrzeżenie nazwy, czy logo?