IP Insights – Art. 10 ust. 2 u.z.n.k.

23 maj 2025

Czy Twoje opakowanie może wprowadzać w błąd? W dobie rosnącego znaczenia marki, designu i zielonego marketingu – opakowanie to nie tylko estetyka, ale też przestrzeganie prawa.

Przepisy służą ochronie zagrożonych lub naruszonych interesów przedsiębiorców m.in. w zakresie opakowań. Przedmiotem ochrony są informacje i oznaczenia towarzyszące wprowadzanemu na rynek produktowi. Przesłanką czynu niedozwolonego jest wprowadzenie w błąd nabywców co do sposobu indywidualizacji i właściwości produktu. Przewiduje posługiwanie się w obrocie prawdziwymi oznaczeniami i informacjami.

Z najnowszego opracowania IP Insights autorstwa dr Joanna Adamczyk przeczytasz o praktycznych konsekwencjach art. 10 ust. 2 u.z.n.k., m.in. dowiesz się:

  • Co na ten temat mówią przepisy karne?
  • Jakie oznaczenia na opakowaniu mogą naruszać przepisy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?
  • Jakie roszczenia przysługują poszkodowanemu przedsiębiorcy w przypadku wprowadzającego w błąd opakowania?

Wprowadzenie w błąd co do pochodzenia produktu przez opakowanie

Delikt wskazany w art. 10 ust. 2 – zakaz wprowadzania w błąd w zakresie pochodzenia i innych istotnych cech towarów i usług.

Dotyczy: oznaczeń indywidualizujących, także informacji opisowych związanych z oferowanymi produktami. Dotyczy też zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych znaków towarowych.

Oznaczenie towarów

Oznaczenie towarów – tworzenie w świadomości odbiorców wrażenia, iż dany towar pochodzi od innego producenta, stwarza więc związek pomiędzy oznaczeniem, pod którym dana osoba prowadzi działalność, a towarami. Także poprzez opakowanie.

Komentowany przepis chroni przed konfuzją co do pochodzenia towaru (usługi).

Ocena wprowadzenia w błąd

Dla oceny dotyczące możliwości wywołania niedozwolonej konfuzji istotny jest stan świadomości przeciętnego, modelowego uczestnika rynku.

Ocena niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd konsumentów, na podstawie oceny sądu opartej na całokształcie okoliczności, przy uwzględnieniu właściwego wzorca konsumenta.

Ważne

Art. 10 u.z.n.k. obejmuje nieuczciwość działań przedsiębiorcy, które wprowadzają w błąd też co do innych poza pochodzeniem istotnych cech towarów i usług, w szczególności: ilości, jakości, składników, przydatności. Zakresem regulacji objęte zostały tak oznaczenia informacyjne, jak i opisowe, jeśli wywołują skutek konfuzji.

Ważne dla współczesnego nabywcy jest odniesienie się do ekologicznego przymiotu danego produktu. Klienci chętnie kupują produkty „eko” czy „bio” (na opakowaniu).

Wprowadzające w błąd opakowanie

Zgodnie z art. 10 ust. 2 u.z.n.k., nieuczciwe może być zastosowane opakowanie produktu.

Opakowanie jest ważnym elementem marketingu, w wielu przypadkach właśnie ono decyduje o powodzeniu rynkowym produktu. Zdarza się, że nieuczciwi przedsiębiorcy stosują opakowania, które mogą klientów wprowadzić w błąd co do pochodzenia towaru.

Przepisy art. 10 u.z.n.k.

Czynem nieuczciwej konkurencji art. 10 ust. 1 u.z.n.k. jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem

Czynem nieuczciwej konkurencji jest również wprowadzenie do obrotu towarów w opakowaniu mogącym wywołać skutki określone w art. 10 ust. 1 u.z.n.k., chyba że zastosowanie takiego opakowania jest uzasadnione względami technicznymi.

Odpowiedzialność cywilna za delikt związany z opakowaniem.

Roszczenia pokrzywdzonego przedsiębiorcy

W razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji (np. poprzez nieuczciwe opakowanie), przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może żądać:

  • zaniechania niedozwolonych działań;
  • usunięcia skutków niedozwolonych działań;
  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
  • naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;
  • wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;
  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego – jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Ciężar dowodu prawdziwości oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie spoczywa na osobie, której zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji związany z wprowadzeniem w błąd.

Roszczenia z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji ulegają przedawnieniu z upływem trzech lat. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie co do każdego naruszenia.

Przepisy karne

Fałszywe oznaczenie lub brak oznaczenia towarów i usług. Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich, i naraża w ten sposób klientów.

Zachęcamy do sprawdzenia pozostałych publikacji z cyklu IP Insights: