Kolejne regulacje dla influencerów to tylko kwestia czasu. Europa już pracuje
Zgodnie z raportem “The State of Influencer Marketing 2023: Benchmark Report” opublikowanym na łamach Influencer Marketing Hub – rynek #influencer marketingu ma osiągnąć wartość 21,1 mld dolarów w 2023 r. To jednak nic w porównaniu z szacunkami na 2029 r., kiedy to przemysł influencer marketingu ma osiągnąć wartość 69,92 mld dolarów (według Data Bridge Market Research). Z uwagi na wartość branży i jej wpływ na resztę społeczeństwa cyfrowego nie dziwi fakt przystępowania kolejnych państw do prac nad przepisami dotyczącymi influencerów. Przełomowa dla nich może być aktualnie procedowana we Francji ustawa o influencerach.
Według projektodawców nowe przepisy mogą stanowić ramy regulacyjne dla tego zakresu działalności w sieci również dla innych państw Europy.
Regulacja ma przede wszystkim zidentyfikować influencera i określić czego nie może reklamować. Ponadto ustawa ma m.in. wprowadzić obowiązek oznaczania zdjęć i filmów reklamowych, na które nałożono filtry. W treści nowego prawa znajdują się także postanowienia dotyczące reklamowania hazardu przez influencerów.
Co więcej, francuski legislator zapowiedział wykorzystanie Aktu o Usługach Cyfrowych jako fundamentu do wypracowania dalszych regulacji obejmujących influencer marketing.
Prawo dotyczące identyfikacji zmodyfikowanych zdjęć wprowadzono również w Norwegii w 2021 r. Norweskie przepisy zobowiązują influencerów do oznaczania zdjęć odpowiednim znakiem, jeśli zostały one zretuszowane i wykorzystane w ramach reklamy lub postu sponsorowanego.
Unia Europejska także zaobserwowała ogromne znaczenie influencerów w Internecie, w szczególności w zakresie ich wpływu na decyzje internautów. Przykładowo w motywie 1. projektu Rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej określono działalność influencerów jako formę działalności w zakresie reklamy politycznej.
Polski ustawodawca prezentował do tej pory raczej podejście wycinkowe i nie przedstawił “specustawy dla influencerów”. Działania krajowego legislatora to m.in.: zakaz reklamy wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy (laikiem jest osoba, która nie ma formalnego wykształcenia w odpowiedniej dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny) oraz projekt zmiany w Kodeksie karnym skierowany przeciwko patostreamerom.
Konkretne kroki dotyczące influencerów podjął UOKiK, który jest kluczowym regulatorem dla influencer marketingu w Polsce. Przykładem tych działań są Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Biorąc pod uwagę działania Unii i innych państw (zwłaszcza Francji) kwestią czasu pozostaje wzmożenie w Polsce prac nad prawem dotyczącym influencerów.