Komisja Europejska zarzuca TikTokowi brak przejrzystości reklam

21 maj 2025

15 maja Komisja Europejska wydała wstępną opinię, w której stwierdziła, że działania platformy TikTok mogą naruszać unijny Akt o usługach cyfrowych.

Platformie zarzuca się:

  • brak udostępnienia pełnych informacji o reklamach, ich nadawcach, grupach docelowych i źródeł ich finansowania,
  • brak możliwości przeglądania repozytorium reklam na podstawie określonych danych, co według KE ogranicza przydatność repozytorium jako narzędzia.

Na podstawie art. 39 DSA dostawcy bardzo dużych platform internetowych (VLOP) zobowiązani są udostępnić publiczne repozytorium reklam, w którym powinny być prezentowane m. in. treść reklamy oraz informacje o zleceniodawcy, finansującym, okresie prezentowania reklamy i liczbie odbiorców reklamy.

Repozytorium reklam ma kluczowe znaczenie dla społeczeństwa obywatelskiego w zakresie wykrywania fałszywych reklam, kampanii zagrożeń hybrydowych oraz skoordynowanych operacji informacyjnych – również w kontekście wyborów.

Informacje zebrane przez Komisję opierają się na szczegółowym dochodzeniu, które obejmowało m.in. analizę wewnętrznych dokumentów przedsiębiorstwa, testowanie narzędzi TikToka czy wywiady z ekspertami w tej dziedzinie.

Co dalej?

  • Dostawca platformy ma teraz możliwość skorzystania z prawa do obrony i udzielenia pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia Komisji. Równolegle prowadzone będą konsultacje z Europejską Radą ds. Usług Cyfrowych.
  • Jeśli zarzuty się potwierdzą, TikTok może zostać ukarany grzywną sięgającą nawet 6% globalnych przychodów.

Więcej informacji: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_25_1223