Koniec modelu „zero rating”!
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) wydał zalecenia, które nakazują operatorom mobilnych zaprzestanie stosowania modelu „zero rating”. UKE skontrolował największych dostawców dostępu do Internetu, w tym czterech największych w Polsce operatorów komórkowych – i zalecił im zaprzestanie zawierania umów, które rozliczają usługi w modelu „zero rating”. Urząd nakazuje także modyfikację umów wcześniej zawartych z konsumentami.
- Na czym polega model „zero rating”?
W modelu „zero rating” dostawca Internetu stosuje zerową stawkę transmisji danych dla wybranych aplikacji lub serwisów internetowych. Oznacza to, że korzystając z wybranych aplikacji lub serwisów konsumenci nie pomniejszają wykupionego limitu transferu danych. Co ciekawe – po wykorzystaniu całego limitu danych (przysługującego w ramach umowy) klienci mogą nadal korzystać z tych aplikacji przy pełnej prędkości Internetu. Serwisy muzyczne czy media społecznościowe z nielimitowanym transferem stały się na przestrzeni lat wabikiem na klientów, którzy dzięki takim rozwiązaniom częściej decydują się na wykupienie abonamentu konkretnego operatora.
- Jakich usług najczęściej dotyczy model „zero rating”?
– platformy social media,
– komunikatory internetowe,
– platformy streaming wideo i muzyki,
– platformy usług bankowych,
– platformy oferujące ebooki i prasę elektroniczną,
– platformy obsługi abonentów danego operatora (usługi customer care),
– platformy gier online,
– platformy nawigacji i map,
– platformy e-commerce.
- Dlaczego UKE wydał takie zalecenie?
Urząd powołuje się na rozporządzenie unijne (2015/2120) o otwartych internecie oraz na orzeczenia TSUE z lat 2020 i 2021 (sprawy: C-34/20, C-5/20, C-854/19), w których stosowanie modelu „zero rating” zostało określone jako sprzeczne z ideą otwartego internetu oraz jako dyskryminujące. Wytyczne związane z ratingiem wydał także Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC).
- Czy zalecenia UKE przewidują kary?
Za nieusunięcie nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli UKE może nałożyć karę sięgającą 3% przychodów.
- Jakie terminy obowiązują operatorów telekomunikacyjnych po kontroli UKE?
UKE na mocy wydanej decyzji nakazuje skontrolowanym podmiotom:
- zaprzestanie zawierania umów oraz stosowania wzorców umownych obejmujących usługi rozliczane w modelu „zero rating”,
- modyfikację obowiązujących umów zawierających usługi rozliczane w modelu „zero rating” w taki sposób by operator nie świadczył usług rozliczanych w modelu „zero rating”.
Na dostosowanie się do decyzji Prezesa UKE operatorzy mają 30 dni od dnia doręczenia zaleceń pokontrolnych.
Link do treści komunikatu UKE: https://uke.gov.pl/blog/prezes-uke-koniec-modelu-zero-rating-zgodnie-z-wyrokiem-tsue,118.html