Możliwe zmiany prawa konsumenckiego w strefie cyfrowej
14 gru 2022
Czy unijne prawo konsumenckie w sferze cyfrowej potrzebuje wzmocnienia?
Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne, aby sprawdzić czy obowiązujące akty prawne wystarczająco chronią konsumentów.
Pod kątem uczciwości cyfrowej sprawdzenia wymagają:
- dark patterns,
- praktyki personalizacji,
- marketing rekomendacyjny,
- influencer marketing,
- cyfrowe umowy abonamentowe,
- przedmioty wirtualne i waluty w aplikacjach.
Konsultacje dotyczą trzech unijnych dyrektyw:
- dyrektywa 2005/29/WE o nieuczciwych praktykach handlowych,
- dyrektywa 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów,
- dyrektywa 93/13/EWG w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich.
Czy okaże się potrzebne stworzenie kolejnej obszernej regulacji dotyczącej Internetu, takiej jak Akt o usługach cyfrowych czy Akt o rynkach cyfrowych? Czy konieczne będzie przyjęcie kolejnego aktu, nazwanego roboczo przez przedstawicielkę Komisji Europejskiej Egelyn Braun Aktem o sprawiedliwości cyfrowej (Digital Fairness Act)?
Konsultacje potrwają do 20 lutego 2023 r.