Rekomendacje Prezesa UOKiK dot. oznaczania treści reklamowych w social mediach

26 wrz 2022

To pierwszy tego rodzaju dokument wydany przez organ regulacyjny w Polsce! 

Jego celem jest wskazanie ogólnych zasad oznaczania treści reklamowych w social mediach wraz z praktycznymi przykładami. Rekomendacje mają pomóc influencerom, agencjom reklamowym i reklamodawcom w ich codziennej działalności.  

Co znajdziemy w Rekomendacjach? 

  • wyjaśnienia Prezesa UOKiK, jakie działania stanowią współpracę komercyjną 
  • wskazówki, kiedy stosować poszczególne oznaczenia, np.: reklama lub prezent 
  • zasady oznaczania autopromocji 
  • do’s and don’ts z konkretnymi zaleceniami dotyczącymi form oznaczeń 
  • przykłady oznaczeń do stosowania na platformach, takich jak: Instagram, TikTok, YouTube 
  • konsekwencje prawne wynikające z nieprawidłowym oznaczaniem treści w social mediach 
  • produkty i usługi, których reklama wiąże się z dodatkowymi uregulowaniami lub zakazami  

Rekomendacje Prezesa UOKiK powstały przy współpracy z przedstawicielami dużej części rynku influencer marketingu – Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Radą Reklamy.  

W opracowaniu dokumentu brały również udział Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW oraz Zakład Systemów Prasowych i Prawa Prasowego WNPiD UAM, a także użytkownicy social mediów, którzy mogli wypowiedzieć się na temat oznaczania w nich reklam.  

Kancelaria TKP również aktywnie uczestniczyła w pracach nad projektem Rekomendacji, kontynuując wcześniejszą działalność doradczą przy tworzeniu Przewodnika po influencer marketingu IAB Polska.

Link do Rekomendacji Prezesa UOKiK.