Rewolucja w reklamie suplementów diety
2 stycznia w RCL opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 23 grudnia 2022 r. Trwają obecnie konsultacje społeczne nad projektem tej ustawy, która przewiduje duże zmiany w reklamie suplementów diety.
Zgodnie z projektem reklama suplementów diety powinna być przede wszystkim rzetelna, nie wprowadzać odbiorców w błąd oraz zawierać komunikat o treści: „Suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplement diety nie ma właściwości leczniczych.”
Najważniejsze zmiany w reklamie (oraz prezentacji) suplementów diety:
- będzie zakazana dla osób poniżej 12 roku życia,
- nie będzie można w niej zamieszczać głosu ani wizerunku osoby małoletniej,
- nie będzie mogła powoływać się na autorytet zawodów medycznych takich jak lekarz, pielęgniarka, położna czy fizjoterapeuta,
- zabronione będzie umieszczanie w reklamie elementów kojarzących się z zawodami medycznymi takich jak np. stetoskop, strzykawka, ciśnieniomierz,
- nazwa reklamowanego suplementu nie będzie mogła nawiązywać do już istniejących wyrobów medycznych lub produktów leczniczych (tzw. marki parasolowe),
- opakowanie suplementów będzie musiało mieć formę graficzną (i znak towarowy), która odróżni je od opakowań istniejących leków i wyrobów medycznych,
- będzie zakazana w jednostkach systemu oświaty i w podmiotach wykonujących działalność leczniczą.
Ważne zmiany odnoszą się także do miejsc prezentacji suplementów diety:
- w aptekach i punktach aptecznych suplementy diety mają być odseparowane od leków i wyrobów medycznych, by nie sprawiać wrażenia, że to niemal to samo,
- suplementów nie będzie można eksponować bezpośrednio przy punkcie obsługi klienta.
Zasady te będą także obowiązywać w sklepach zielarsko–medycznych, sklepach specjalistycznych zaopatrzenia medycznego i w placówkach obrotu pozaaptecznego.
Kary finansowe za nieprzestrzeganie przepisów mogą wynosić nawet do miliona złotych.
Projekt ustawy dostępny jest tutaj.