Rozporządzenie w sprawie reklam politycznych – osiągnięto wstępne porozumienie
Przedstawiciele PE i hiszpańskiej prezydencji w Radzie UE wypracowali wstępne porozumienie w sprawie harmonizacji i ujednolicenia przepisów dotyczących reklamy politycznej w UE.
Reklama polityczna w dużej części przeniosła się do Internetu i krajowe przepisy regulujące ten rodzaj reklamy okazały się niewystarczające i nie zapobiegły nadużyciom. Nowe regulacje mają sprawić, że kampanie wyborcze i referendalne będą bardziej przejrzyste i trudniej będzie w nie ingerować.
Jakie obowiązki niosą ze sobą nowe ustalenia?
- Reklamy polityczne będą musiały być wyraźnie oznakowane a dostęp do takich informacji, jak kwoty i źródła finansowania kampanii, będzie łatwiejszy;
- 24 miesiące po wejściu w życie przepisów Rozporządzenia KE utworzy publicznie dostępne repozytorium wszystkich reklam politycznych (i powiązanych z nimi informacji);
- W terminie trzech miesięcy przed terminem wyborów lub referendum zakazane będzie sponsorowanie reklam politycznych w UE przez podmioty z krajów trzecich;
- Świadoma i odrębna zgoda na wykorzystywanie danych osobowych do celów targetowania reklam politycznych online;
- Całkowity zakaz profilowania z użyciem szczególnych kategorii danych osobowych, takich jak dane o pochodzeniu rasowym lub etnicznym czy o poglądach politycznych.
Czy naruszenia nowych przepisów będą sankcjonowane?
Nowe regulacje wprowadzają możliwość nakładania okresowych kar za naruszenia, które będą się powtarzać. Zgodnie z Aktem o Usługach Cyfrowych sankcje takie mogą wynosić do 6% rocznego dochodu lub obrotu dostawcy reklam.