W jaki sposób należy dostosować regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną do Aktu o Usługach Cyfrowych?
Akt o Usługach Cyfrowych za niecałe 3 miesiące zacznie obowiązywać wszystkich pośredników internetowych. Co to oznacza dla regulaminów usług świadczonych drogą elektroniczną?
Usługodawcy świadczący usługi drogą elektroniczną, już teraz zgodnie z art. 8 ust. 1 u.ś.u.d.e., mają obowiązek sporządzić i udostępnić regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. W art. 8 ust. 3 u.ś.u.d.e. określone zostały minimalne elementy takiego regulaminu, w tym zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym.
Akt o Usługach Cyfrowych przewiduje dodatkowe postanowienia mające zastosowanie do regulaminów świadczenia usług drogą elektroniczną, przy czym AUC posługuje się sformułowaniem „warunki korzystania z usług”, które jest równoważne względem “regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną” na gruncie u.ś.u.d.e. Przepisy AUC odnoszące się do warunków korzystania z usług mają zastosowanie do dostawców usług pośrednich, jednakże część nowych obowiązków adresowana jest jedynie do dostawców platform internetowych.
Sprawdź, czy podlegasz obowiązkowi aktualizowania regulaminu świadczenia usług i dowiedz się jak dostosować regulamin do AUC!
I.
Uwzględnij w regulaminie informacje na temat wszelkich ograniczeń (sankcji), które możesz nakładać na użytkowników udostępniających w ramach świadczonej przez Ciebie usługi treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem usługi.
Informacje te obejmują co najmniej opis polityk, procedur, środków i narzędzi wykorzystywanych na potrzeby moderowania treści.
W regulaminie musisz podać wszystkie kategorie treści, które jako niezgodne z regulaminem świadczonej usługi, będą Cię uprawniały do ich usunięcia (lub do innego rodzaju moderowania treści).
II.
Jeżeli na potrzeby moderowania przez Ciebie treści użytkowników wykorzystujesz zautomatyzowane narzędzia, musisz poinformować o tym w regulaminie. W podobny sposób musisz zaktualizować regulamin, jeżeli moderowanie treści odbywa się przez człowieka.
III.
W regulaminie musisz opisać zasady działania wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg na decyzje, które podejmujesz po ocenie, iż treści przekazane przez użytkowników zostały zakwalifikowane jako nielegalne lub niezgodne z regulaminem.
IV.
Uwzględnij w regulaminie informacje na temat przyjętej polityki w zakresie:
– zawieszania świadczenia usług na rzecz użytkowników często przekazujących oczywiście nielegalne treści,
– zawieszania rozpatrywanie zgłoszeń dokonanych za pośrednictwem mechanizmów zgłaszania i działania przez użytkowników dokonujących często oczywiście bezzasadnych zgłoszeń,
– zawieszania rozpatrywania skarg wnoszonych za pośrednictwem wewnętrznych systemów rozpatrywania skarg przez skarżących wnoszących często oczywiście bezzasadne skargi.
V.
Korzystasz z systemów rekomendacji? W regulaminie musisz opisać główne parametry stosowane w systemach rekomendacji, a także wszelkie opcje zmieniania tych parametrów przez użytkowników lub wpływania na nie.
Jakiego języka używać w regulaminie?
Prosty język, tj. „jasno i w sposób prosty, zrozumiały, przyjazny dla użytkownika i jednoznaczny”.
Gdzie opublikować zaktualizowany regulamin?
Wymagane przez AUC informacje musisz podać „do wiadomości publicznej” (np. na ogólnodostępnej stronie internetowej).
W jaki sposób opublikować zaktualizowany regulamin?
Wymagane przez AUC informacje musisz opublikować „w łatwo dostępnym i nadającym się do odczytu maszynowego formacie”.
Zmieniasz zasady moderowania treści?
Masz obowiązek informować użytkowników o wszelkich istotnych zmianach regulaminu w zakresie moderowania treści użytkowników.
Świadczysz usługę skierowaną do małoletnich?
Jeżeli usługa jest skierowana przede wszystkim do małoletnich lub gdy korzystają z niej głównie oni, wówczas masz obowiązek wyjaśnić warunki i ograniczenia korzystania z tej usługi w sposób zrozumiały dla takiego odbiorcy.
Pamiętaj, że…
Pamiętaj, że nie możesz zaskakiwać użytkowników będących konsumentami nieoczekiwanymi zmianami regulaminu świadczenia usług. Użytkownik musi mieć czas na zapoznanie się ze zmianami regulaminu i na podjęcie stosownego działania (tj. zaakceptowania lub odrzucenia zmian).
Zmiany w regulaminie świadczenia usług drogą elektroniczną, wynikające z konieczności dostosowania do wymogów AUC, powinny wejść w życie 17 lutego 2024 r., dlatego prace nad zmianą regulaminu warto zacząć już teraz.