Zmiany w prawie e-commerce
07 gru 2022
1 stycznia 2023 r. wejdą w życie nowe przepisy regulujące sektor e-commerce. Zmiany w prawie wynikają z konieczności implementacji Dyrektywy cyfrowej, Dyrektywy towarowej i Dyrektywy Omnibus.
Przedsiębiorcom z branży e-commerce prezentujemy najważniejsze zmiany w pigułce:
- Przepisy dotyczące rękojmi (w przypadku umów zawieranych przez konsumentów) zostaną przeniesione z Kodeksu Cywilnego do Ustawy o prawach konsumenta.
- Sprzedawca będzie miał obowiązek poinformować konsumentów o numerze telefonu do kontaktu. Jeżeli sprzedawca umożliwia komunikację za pomocą innych środków komunikacji on-line również powinien informować o tym przed zawarciem umowy.
- Kwestie związane z niezgodnością towaru z umową zostaną doprecyzowane, tak samo jak kwestie rękojmi konsumenckiej i gwarancji.
- Obowiązywać będą nowe zasady dotyczące promocji cenowych (obowiązek wskazania najniższej ceny w ciągu ostatnich 30 dni).
- Uregulowane zostaną zasady prezentowania opinii konsumentów o produktach oraz zasady weryfikowania tych opinii.
- Na internetowe platformy handlowe (market place) zostaną nałożone nowe obowiązki, w tym obowiązek informowania o plasowaniu w wynikach wyszukiwania.
Co to oznacza dla przedsiębiorcy od strony praktycznej?
- Konieczna będzie weryfikacja dotychczasowego regulaminu sprzedaży internetowej i jego aktualizacja.
- Formularz reklamacji i formularz odstąpienia od umowy także będą musiały zostać dostosowane.
- Przedsiębiorca będzie musiał przeanalizować proces zakupowy w swoim e-sklepie oraz dostosować do zmian interfejs e-sklepu.