Gaming i e-sport

Pobierz folder specjalizacji „Gaming i e-sport”

O specjalizacji

Od wielu lat doradzamy w projektach związanych z wszelkimi rodzajami gier wideo, w tym gier mobile.

Od samego początku funkcjonowania rynku e-sportu w Polsce bierzemy aktywny udział w jego tworzeniu, m.in. wspierając działalność Polskiej Ligi Esportowej.

Świadczymy usługi dla wszystkich rodzajów podmiotów w łańcuchu wartości gamingowej – developerów, wydawców, inwestorów, streamerów/influencerów właścicieli drużyn i organizatorów zawodów e-sportowych i sponsorów.

Dla podmiotów z sektora gaminigowego świadczymy kompleksowe usługi prawno-podatkowe, obejmujące m.in.:

  • umowy dotyczące produkcji gier (developerskie, wydawnicze, umowy z członkami zespołów i in.);
  • umowy inwestycyjne;
  • umowy w e – sporcie (organizacja wydarzeń, umowy sponsorskie, kontrakty z zespołami i in.);
  • prawo własności intelektualnej (IPR),
  • prawo podatkowe (m.in. 50% autorskich kosztów uzyskania przychodów, IP Box),
  • finansowanie rozwoju działalności;
  • transakcje M&A.
Dlaczego warto

Rozwiązujemy problemy developerów, wydawców, inwestorów, streamerów/influencerów/youtuberów, profesjonalnych graczy, właścicieli drużyn i organizatorów rozgrywek e-sportowych, sponsorów oraz innych osób związanych z gamingiem.

Dowiedz się, jak możemy Ci pomóc:

Zaczynasz działalność na rynku?

  • pomożemy założyć spółkę i świadomie zdecydować o obowiązujących w niej zasadach
  • wesprzemy w procesach pozyskiwania finansowania (w tym crowdfundingu)
  • stworzymy kompleksową politykę ochrony danych osobowych uwzględniającą planowany kształt i zakres działalności

 

Planujesz zainwestować w branżę gamedev?

  • wskażemy kwestie istotne w fazie przedkontraktowej
  • stworzymy dedykowaną umowę inwestycyjną
  • przygotujemy dokumentację transakcyjną (M&A)

 

Chcesz stworzyć stabilne ramy dla pracy zespołu?

  • sporządzimy regulaminy pracy, w tym pracy zdalnej
  • opracujemy wzory umów dla relacji B2B
  • zweryfikujemy możliwość zatrudnienia
  • pomożemy rozwiązać spory pracownicze
  • zapewnimy wsparcie przy współpracy z personelem zagranicznym
  • wesprzemy we wdrożeniu benefitów podatkowych dla branży kreatywnej, w tym systemu rozliczania 50% kosztów uzyskania przychodu

 

Chcesz zabezpieczyć swoje interesy w zakresie dóbr niematerialnych (IP)?

  • stworzymy politykę zarządzania własnością intelektualną
  • przeprowadzimy szkolenia wewnętrzne
  • odpowiednio zredagujemy umowy nabycia praw
  • zweryfikujemy lub przygotujemy niezbędne umowy licencyjne (w tym umowy międzynarodowe)
  • zaopiniujemy możliwości ochrony
  • wykonamy badanie zdolności odróżniającej znaku towarowego
  • będziemy monitorować i kwestionować zgłaszanie znaków kolizyjnych
  • wskażemy konsekwencje i ryzyka korzystania z dóbr innych osób (np. wizerunek), za i bez ich zgody
  • doradzimy jak przygotować się do ekspansji IP

 

Zastanawiasz się, jakie treści mogą znaleźć się w grze?

  • sprawdzimy ryzyka związane z wprowadzeniem do gry określonej zawartości
  • przeanalizujemy status prawny materiałów i danych

 

Nie wiesz, jakie kwestie uwzględnić w umowie z wydawcą/studiem?

  • zidentyfikujemy wątki wymagające regulacji stron
  • zaproponujemy postanowienia sprawiedliwie rozkładające ryzyko kontraktowe
  • będziemy towarzyszyć Ci w trakcie negocjacji
  • opracujemy kompleksowy dokument

 

Zamierzasz udostępniać grę online?

  • zidentyfikujemy charakter Twojej działalności i towarzyszące jej obowiązki i ryzyka
  • przygotujemy regulamin świadczenia usług cyfrowych i/lub udostępniania treści cyfrowych
  • stworzymy dedykowaną politykę prywatności
  • zapewnimy ciągłą obsługę w obszarze danych osobowych, zwłaszcza dla gier lub usług opartych na społeczności

 

Działasz w e-sporcie?

  • pomożemy zorganizować rozgrywki i turnieje – udzielimy wsparcia prawnego w zakresie każdego aspektu przedsięwzięcia (m.in. sporządzimy regulamin turnieju oraz umowy z wydawcami gier i agencjami reklamowymi) również w celu odpowiedniego zabezpieczenia praw własności intelektualnej związanych z organizacją i transmitowaniem rozgrywek
  • zapewnimy bezpieczeństwo regulacyjne w zakresie zasad rywalizacji, sposobu przyznawania nagród, ich charakteru oraz wielkości
  • przeanalizujemy lub przygotujemy Twój kontrakt z organizacją/graczem
  • sporządzimy umowę o sponsoring gracza/drużyny e-sportowej lub określonego wydarzenia

 

Jesteś content creatorem?

  • damy Ci narzędzia do samodzielnej oceny dopuszczalności umieszczania w swoich treściach określonych materiałów
  • udzielimy wsparcia w sporze z podmiotami trzecimi, operatorami platform lub ich użytkownikami

 

Przymierzasz się do reklamowania gry?

  • przeprowadzimy audyt zgodności komunikatów promocyjnych z prawem
  • zweryfikujemy ryzyka związane z określonym przekazem pod kątem konsumenckim (zwłaszcza w zakresie zgodności towaru cyfrowego z umową)
  • skonsultujemy brzmienie umów z agencjami zewnętrznymi

 

Korzystasz z usług lub jesteś influencerem?

  • doradzimy jak oznaczać przekazy, by nie narazić się na kary i odpowiedzialność
  • pomożemy w kontaktach z regulatorami rynku (np. z UOKiK)

 

Pozostajesz w sporze z członkiem zespołu, kontrahentem lub innym uczestnikiem rynku?

  • ocenimy merytoryczną zasadność stanowiska i szanse procesowe
  • przygotujemy strategię prowadzenia sprawy
  • będziemy reprezentować Cię w postępowaniu

 

Masz inne obawy i nie chcesz dać się zaskoczyć?

  • dokonamy ogólnego audytu określonego obszaru Twojej działalności
  • sprawdzimy, czy Twoje zamierzenia biznesowe są zgodne z prawem ochrony konkurencji
  • przeprowadzimy dedykowane szkolenie
  • opracujemy stosowne materiały do użytku wewnętrznego

 

Masz inny problem lub oczekujesz szerszego zakresu wsparcia? Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy dla Ciebie zrobić.

 

Doradcy

Powiązane artykuły

14 cze 2024

Czy donejty przekazywane streamerom powinny być opodatkowane?

Zgodnie z interpretacją przepisów prawa podatkowego wydaną w dniu 9 maja 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej tzw. „donejty” nie mogą zostać uznane za darowizny, co może prowadzić do konieczności ich opodatkowania na zasadach wynikających z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czym są donejty?

Są to dobrowolne wpłaty środków pieniężnych, stanowiące przejaw finansowego wsparcia twórcy internetowego, przekazywane m.in. za pośrednictwem internetowych operatorów płatności przez anonimowych odbiorców materiałów audiowizualnych publikowanych przez twórców internetowych (np. streamerów, influencerów) na ogólnodostępnych platformach streamingowych.

Niejednokrotnie takie wsparcie stanowi znaczącą część przychodów generowanych przez twórców internetowych w związku z prowadzoną działalnością w Internecie.

Zapraszamy do lektury krótkiego opracowania przygotowanego przez Dariusza Krzaka, który specjalizuje się w doradztwie prawnym dla Klientów z branży gamingu i e-sportu.

17 maj 2024

IP Insights. Licencje w grach

W poprzednich wpisach pisaliśmy już o różnych rodzajach licencji i ich elementach. Dzisiaj podejdziemy do tematu nieco inaczej i skupimy się na stosunkach licencyjnych w konkretnej branży – gamingu.

16 maj 2024

Poznaj naszych doradców w dziedzinie Gaming i e-sport

Gaming i e-sport to od lat jedna z dziedzin, w której zapewniamy kompleksowe doradztwo prawne. W odpowiedzi na rosnące potrzeby dynamicznie rozwijającej się branży, wyodrębniamy specjalizację „Gaming i e-sport” jako kolejny obszar usług.

Doradzamy w projektach związanych z wszelkimi rodzajami gier, a także aktywnie uczestniczymy w rozwoju polskiego rynku e-sportu, m.in. wspierając działalność Polskiej Ligi Esportowej.

Nasze usługi obejmują kompleksowe wsparcie prawno-podatkowe, w tym w szczególności:
🔹 sporządzanie umów dotyczących produkcji gier,
🔹 w zakresie organizacji wydarzeń e-sportowych, w tym poprzez sporządzanie regulaminów turniejów i umów z zawodnikami i drużynami e-sportowymi,
🔹 prawo własności intelektualnej (IPR),
🔹 finansowanie rozwoju działalności,
🔹 transakcje M&A.

Naszymi klientami są m.in.: developerzy, wydawcy, inwestorzy, streamerzy/influencerzy/youtuberzy, profesjonalni gracze, właściciele drużyn, organizatorzy rozgrywek e-sportowych, a także sponsorzy.

Szerszy opis specjalizacji oraz informacje o doradcach znajdą Państwo w zakładce: Gaming i e-sport.

Zapraszamy również do lektury folderu: LINK

10 lis 2023

Otoczenie prawne branży gier wideo w Unii Europejskiej

W październiku 2023 r. Komisja Europejska opublikowała Raport mający na celu lepsze zrozumienie sektora gier wideo w Unii Europejskiej.

13 lip 2023

Monetyzacja gier komputerowych

Jak gry mogą generować przychód?

Monetyzacja – jak dobrze ją zaprojektować?

Czy każdy element losowy czyni grę „hazardową”?

Jakie ryzyka prawne wiążą się z monetyzacją?

Czy istnieją w polskim prawie przepisy chroniące graczy?

22 lut 2023

Skąd pozyskać środki na produkcję gier w 2023 roku?

Branża gamingowa jest jedną z najszybciej rozwijających się branż na świecie – w Polsce także.  

01 lut 2023

Większa ochrona konsumentów w grach wideo online

Najważniejsze założenia rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie ochrony konsumentów w grach wideo online. 

24 paź 2022

Inwestowanie w graczy w grach NFT

NFT scholarships i inne opcje zarabiania na grach NFT bez grania w nie oraz związane z nimi wątpliwości prawne

28 mar 2022

Czy i jak regulować sport elektroniczny?

Od wielu lat wszyscy zgodnie podkreślają, że e-sport jest the „next big thing” cyfrowej rozrywki. Według raportu renomowanej firmy Newzoo, w 2021 r. widownia online rozgrywek e-sportowych (live streaming audience) przekroczyła na świecie 700 milionów osób, a przychody z nim związane 1 mld dolarów. Warto przy tym podkreślić, że w istocie wpływy z e-sportu są większe, ponieważ zgodnie z przyjętą metodologią Newzoo nie zaliczyło do nich np. przychodów z tytułu zakładów wzajemnych na rozgrywki e-sportowe.

21 cze 2021

Modowanie gier komputerowych a prawo autorskie. Czy i jakie zmiany można wprowadzić do takich produktów?

O zależnościach pomiędzy modami a ochroną prawnoautorską oraz przykładowych modelach biznesowych, jakie są stosowane przez producentów gier wideo w odniesieniu do możliwości tworzenia i rozpowszechniania modyfikacji ich produktów pisze Zbigniew Pinkalski.

14 gru 2020

Ochrona prywatności użytkowników gier wideo

Jak wynika z raportu Entertainment Software Association, 75% amerykańskich gospodarstw domowych może pochwalić się co najmniej jedną osobą, która gra regularnie w gry wideo[1]. Z tej formy rozrywki korzysta regularnie aż 64% amerykańskich dorosłych i 70% osób poniżej 18 roku życia[2]. Warto również zwrócić uwagę, że tylko ok. 21–25% liczby graczy w Stanach Zjednoczonych stanowią osoby poniżej 18 roku życia[3]. Nie ulega wątpliwości, że na Starym Kontynencie statystyki jeszcze nie wyglądają tak imponująco, jednak na pewno będzie się to zmieniało w najbliższych latach[4]. Powyższe dane dotyczące rynku amerykańskiego mogą dziwić, należy jednak zwrócić uwagę, że bardzo duży odsetek osób dorosłych gra w gry wideo przeznaczone na urządzenia mobilne, takie jak smartfony, które również są uwzględniane w ramach badań rynkowych.

26 maj 2020

Sprzedaż produktów o losowej zawartości, w tym tzw. loot boxes. Zjawisko i jego podobieństwo do urządzania gier hazardowych

Apl. adw. Maciej Majewski autorem artykuł „Sprzedaż produktów o losowej zawartości, w tym tzw. loot boxes. Zjawisko i jego podobieństwo do urządzania gier hazardowych”, który ukazał się w czasopiśmie Konteksty Społeczne, nr 2(14)/2019.