Niewielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że tzw. ustawa o dostępności może dotyczyć także ich działalności w sieci. Ustawa ta przewiduje między innymi obowiązek zapewnienia jednolitości stron internetowych i aplikacji mobilnych przez zapewnienie ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności. Co istotne, obowiązek ten obejmuje nie tylko potocznie rozumiane usługi e-commerce, ale również niemal każde świadczenie i oferowanie usług przez Internet. 

Ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (dalej jako: „Ustawa”) stanowi implementację do polskiego porządku prawnego tzw. Europejskiego Aktu o dostępności – tj. Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. Ustawa wchodzi w życie 28 czerwca 2025 roku i będzie miała zastosowanie do produktów (takich jak: terminale, czytniki ebook-ów czy sprzęt komputerowy) oraz usług (między innymi usług telekomunikacyjnych, bankowości detalicznej, usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych oraz usług handlu elektronicznego). Ustawa nie będzie dotyczyć usług oferowanych lub świadczonych przez mikroprzedsiębiorców. 

Co istotne, Ustawa definiuje usługi handlu elektronicznego jako „usługi oferowane lub świadczone na odległość przez strony internetowe i urządzenia mobilne, drogą elektroniczną i na indywidualne żądanie konsumenta w celu zawarcia umowy”. Oznacza to, że usługami handlu elektronicznego, zgodnie Ustawą, są nie tylko sklepy internetowe, ale także wszelkie strony, na których można zawrzeć odpłatną umowę zakupu produktu lub usługi lub na których podejmuje się chociażby pierwszy krok zmierzający do zawarcia takiej umowy. Jeżeli zatem dany przedsiębiorca prowadzi stronę internetową, na której: 

  1. umożliwia bezpośrednie zawarcie umowy na zakup produktu lub usługi, 
  1. konsument pozostawia swoje dane kontaktowe w celu przedstawienia mu oferty poza stroną internetową, 
  1. rezerwuje się termin świadczenia usługi offline, 

to taka strona z dużym prawdopodobieństwem może stanowić usługę handlu elektronicznego i podlegać Ustawie.  

Do czasu wejścia w życie Ustawy, Usługodawcy, którzy podlegają jej przepisom, muszą wdrożyć odpowiednie zmiany. Już za kilka miesięcy będą zobowiązani m.in.: 

  • udzielać odpowiednich informacji o usługach i ich dostępności w regulaminach świadczenia usług; 
  • przeprowadzać ocenę dostępności; 
  • zapewnić dostępność i jednolitość swoich stron internetowych.