Zmiany prawne na rynku obrotu wierzytelnościami – implementacja dyrektywy NPL do polskiego porządku prawnego

19 lutego 2025 roku weszła w życie ustawa o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów. Regulacja ta ma na celu zachęcenie banków do pozbywania się ze swoich bilansów ekspozycji związanych z nieobsługiwanymi kredytami, tj.:
- umów o kredyt, o których mowa w art. 69 ustawy Prawo bankowe, oraz
- umów, na mocy których bank udziela finansowania w formie płatności odroczonej, pożyczki lub innej podobnej formie.
Ustawa wprowadza nową kategorię podmiotów prowadzących działalność w zakresie obsługi kredytów. Chodzi głównie o podmioty, które zajmują się odzyskiwaniem wierzytelności, rozpatrywaniem reklamacji dłużników oraz czynnościami pobocznymi dotyczącymi wierzytelności. Podmioty te będą musiały uzyskać zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego na prowadzenie działalności. Ponadto będą zobowiązane posiadać:
- odpowiednie, wewnętrzne procedury i polityki dotyczące prowadzenia tej działalności, w tym dotyczące systemu zarządzania ryzykiem i systemu kontroli wewnętrznej,
- procedury ochrony praw kredytobiorców,
- procedury pozwalające na ocenę sytuacji finansowej kredytobiorcy,
- procedury dotyczące przyjmowania reklamacji i skarg, a także odwołań od tych reklamacji i skarg.
Podmioty te będą musiały również realizować obowiązki wynikające z regulacji w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu jako instytucje obowiązane.
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie obsługi kredytów mogą kontynuować działalność bez zezwolenia do 60 dni od dnia wejścia w życie ustawy. Jeżeli w tym czasie przedsiębiorca złoży do Komisji Nadzoru Finansowego wniosek o wydanie zezwolenia, będzie mógł on kontynuować działalność na dotychczasowych zasadach do czasu rozpatrzenia wniosku.
Ustawa wprowadza jednocześnie obowiązki dla nabywców wierzytelności. Są to między innymi obowiązki w zakresie raportowania do Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie nabytego portfela wierzytelności i jego dalszych zbyć. Natomiast w relacjach z kredytobiorcami nabywcy będą musieli informować ich o nabyciu wierzytelności, a także działać w dobrej wierze, uczciwie i profesjonalnie, przekazywać kredytobiorcom jasne, niewprowadzające w błąd i zgodne z prawdą informacje oraz komunikować się z kredytobiorcami w sposób, który nie stanowi nękania, przymusu lub bezprawnego nacisku.