Aktualności
W dzisiejszym IP Insights zastanawiamy się, czy w ramach ochrony opakowań różnymi prawami własności intelektualnej, jest miejsce na prawo autorskie. W jednym z poprzednich wydań opisywaliśmy ochronę kształtu opakowania na podstawie prawa znaków towarowych oraz prawa wzorów przemysłowych. Co na to prawo autorskie?
Z najnowszego opracowania IP Insights autorstwa Piotr Grzybowski i dr Anna Wszołek dowiesz się:
- Czy i kiedy opakowanie może być uznane za utwór w rozumieniu prawa autorskiego?
- Jakie elementy opakowania mogą podlegać ochronie?
- Czy zdolność odróżniająca i oryginalność znaczą to samo?
- Co z wykorzystywaniem elementów utworu w designie opakowań?
Zachęcamy do lektury!
Zachęcamy do sprawdzenia pozostałych publikacji z cyklu IP Insights:
Dark patterns pod lupą UOKiK
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję, która stanowi istotny krok w kierunku przeciwdziałania nieuczciwym praktykom rynkowym w środowisku cyfrowym. Na właściciela sklepów internetowych nałożona została kara prawie 15 mln zł. Decyzja nakazuje również zaniechania nieuczciwej praktyki.
Postępowanie UOKiK dotyczyło przedsiębiorców stosujących mechanizm tzw. niekończącej się promocji – czyli komunikatu sugerującego, że promocja kończy się za określony czas, podczas gdy w rzeczywistości „odliczanie” resetowało się każdemu użytkownikowi, niezależnie od daty i godziny wejścia na stronę. W rzeczywistości rabaty dla klientów nie są wyjątkowymi promocjami, które zdarzają się sporadycznie i które mogłyby być czynnikiem mobilizującym do zakupu.
W ocenie Prezesa UOKiK przedsiębiorca wprowadzał konsumentów w błąd poprzez zastosowanie interfejsu cyfrowego, który wywoływał fałszywe poczucie pilności zakupu. Tego rodzaju praktyka mieści się w katalogu tzw. dark patterns, czyli świadomie projektowanych rozwiązań, które mają skłonić użytkownika do podjęcia decyzji zakupowych, których by nie podjęli, mając pełne informacje o praktykach sprzedającego.
W tym przypadku UOKiK odniósł się bezpośrednio do jednego z najczęstszych wzorców – „false urgency”, tj. sztucznego kreowania poczucia ograniczonego czasu, co może znacząco wpływać na proces decyzyjny konsumenta.
Decyzja Prezesa UOKiK wpisuje się w szerszy europejski trend egzekwowania tzw. „uczciwego designu” w środowiskach cyfrowych (m.in. w kontekście Digital Services Act i projektowanej zmiany dyrektywy konsumenckiej).
Link do decyzji Prezesa UOKiK (sygn. RBG-1.7223.71.2021, decyzja nie jest prawomocna).
Do wejścia w życie Polskiego Aktu o Dostępności zostało tylko 26 dni!
28 czerwca 2025 r. zacznie obowiązywać ustawa nakładająca obowiązek zapewnienia dostępności m.in. stron internetowych, aplikacji mobilnych, terminali płatniczych oraz usług e-commerce dla osób z niepełnosprawnościami.
Przepisy mogą dotyczyć większości firm prowadzących sprzedaż produktów lub usług online – warto sprawdzić, czy dotyczą również Twojej działalności.
Skorzystaj z formularza samooceny, który w 2–3 minuty pomoże Ci sprawdzić, czy Twoja organizacja może podlegać nowym obowiązkom wynikającym z wdrożenia dyrektywy European Accessibility Act.
Formularz został opracowany przez Zespół MCE.
W przypadku zainteresowania szczegółową analizą prawną lub wsparciem przy wdrożeniu przepisów – zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem ekspertów: Arkadiuszem Baranem oraz Bartłomiejem Łąckim.
Z dumą informujemy, że kancelaria Traple Konarski Podrecki & Partners po raz kolejny została wyróżniona w prestiżowym rankingu IAM Patent 1000 (edycja 2025).
Nasz zespół otrzymał srebrne wyróżnienie w kategorii Litigation and Transactions.
Indywidualne rekomendacje w dziedzinie Litigation otrzymali:
- dr Anna Sokołowska-Ławniczak
- dr Tomasz Targosz
Gratulujemy całemu zespołowi TKP oraz wszystkim wyróżnionym w rankingu – to rezultat ich zaangażowania, wiedzy i doświadczenia.
Dziękujemy naszym klientom za zaufanie i owocną współpracę.
Więcej informacji na stronie IAM Patent 1000.
Wyróżnienie w rankingu IP STARS 2025
Kolejny rok z wyróżnieniem dla Kancelarii Traple Konarski Podrecki & Partners w rankingu IP STARS (Managing IP)!
Z dumą informujemy, że nasza kancelaria została ujęta w zestawieniu w następujących kategoriach:
- Trade mark prosecution – Tier 2
- Trade mark disputes – Tier 2
Dodatkowo, indywidualne rekomendacje otrzymali:
- Prof. INP PAN dr hab. Paweł Podrecki – Trade mark Star 2025
- Dr Tomasz Targosz – Trade mark Star 2025, Copyright Star 2025
Dziękujemy naszym Klientom za zaufanie oraz całemu zespołowi za zaangażowanie i profesjonalizm.
Z pełną treścią rankingu można zapoznać się na stronie organizatora.
Zdane egzaminy zawodowe
Z dumą i ogromną radością informujemy o kolejnych sukcesach naszego zespołu TKP! Adwokat Małgorzata Kutaj zdała egzamin rzecznikowski, Jacek Piasta uzyskał pozytywny wynik egzaminu adwokackiego, a Klaudia Nowak, Jan Potyrała oraz dr Anna Wszołek z powodzeniem zdali egzamin radcowski!
- Małgorzata Kutaj specjalizuje się w prawie cywilnym, prawie własności przemysłowej, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz prawie autorskim. W kancelarii jest członkinią zespołu Rozwiązywania Sporów i Arbitrażu.
- Jacek Piasta specjalizuje się w prawie autorskim, w szczególności problematyce funkcjonowania organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi. Zajmuje się również zagadnieniami procesowymi, prawem zobowiązań i ochroną dóbr osobistych. W kancelarii uczestniczy w pracach zespołu prawa autorskiego.
- Klaudia Nowak specjalizuje się w szeroko pojętym prawie cywilnym materialnym i procesowym. W kancelarii jest zaangażowana w praktyki prawa nieruchomości, inwestycji budowlanych oraz postępowań reprywatyzacyjnych. Bierze udział w prowadzeniu postępowań sądowych i administracyjnych.
- Jan Potyrała specjalizuje się w prawie gospodarczym, ze szczególnym uwzględnieniem prawa korporacyjnego i problematyki umów. W kancelarii pracuje w ramach praktyki prawa gospodarczego i doradztwa korporacyjnego.
- Anna Wszołek specjalizuje się w ochronie dóbr osobistych, prawie własności przemysłowej oraz przygotowywaniu umów. W kancelarii działa w zespole prawa autorskiego zajmując się m.in. zagadnieniami dóbr osobistych i filmu.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów na ścieżce zawodowej!
IP Insights - Art. 10 ust. 2 u.z.n.k.
Czy Twoje opakowanie może wprowadzać w błąd? W dobie rosnącego znaczenia marki, designu i zielonego marketingu – opakowanie to nie tylko estetyka, ale też przestrzeganie prawa.
15 maja Komisja Europejska wydała wstępną opinię, w której stwierdziła, że działania platformy TikTok mogą naruszać unijny Akt o usługach cyfrowych.
13 maja Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje publiczne dotyczące projektu wytycznych ws. ochrony małoletnich w internecie na podstawie aktu o usługach cyfrowych (DSA). Wytyczne mają zapewnić wysoki poziom prywatności, bezpieczeństwa i ochrony dzieci, zgodnie z wymogami DSA.
14 maja 2025 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę o wyznaczeniu Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) na Koordynatora do spraw usług cyfrowych. To strategiczny krok, który umożliwia Polsce uczestnictwo w kształtowaniu jednolitego rynku cyfrowego UE zgodnie z wymogami Digital Services Act. Polska spóźniła się z wyznaczeniem Koordynatora o niemalże rok i trzy miesiące.
Jeżeli stosujesz „zielony marketing” w swoim przedsiębiorstwie to koniecznie przeczytaj, jak już niebawem zmienią się przepisy chroniące konsumentów przed wprowadzającą w błąd komunikacją handlową nawiązującą do kwestii środowiskowych (czyli tzw. greenwashingiem).
Oferujesz produkty przeznaczone dla konsumentów albo takie, z którymi w zwyczajnych warunkach mogą mieć oni styczność? Przeczytaj IP Insights i dowiedz się, jakie informacje jesteś zobowiązany zamieścić na swoich towarach.