Konkurencja i ochrona konsumentów

O specjalizacji

Prawo konkurencji i konsumentów jest filarem gospodarki wolnorynkowej. Zapewnia uczciwość rywalizacji oraz rzetelność wobec nabywców końcowych. Obowiązujące w Polsce przepisy posługują się jednak bardzo ogólnymi pojęciami, których prawidłowa interpretacja nie jest prostym zadaniem. Naszym celem jest umożliwienie naszym Klientom lepszego zrozumienia oczekiwań regulatora i prowadzenia biznesu w możliwie komfortowy i niezakłócony sposób.

Nasz ekspercki Zespół zapewnia wsparcie dla przedsiębiorców we wszystkich sprawach z zakresu kompetencji Prezesa UOKiK (prawo konkurencji, konsumenckie, zatory płatnicze, przewaga kontraktowa, koncentracje). Od lat z sukcesami doradzamy globalnym i krajowym przedsiębiorcom. Umożliwiamy im podejmowanie poinformowanych decyzji, szczególnie wtedy, gdy optymalne biznesowo rozwiązanie nie jest zupełnie wolne od ryzyka prawnego. Reprezentujemy ich także w sprawach przed Prezesem UOKiK i w toku instancji. Doskonale znamy realia biznesowe i rynkowe, w których funkcjonują nasi Klienci. Rozumiejąc ich motywacje, jesteśmy w stanie zaproponować im alternatywne sposoby osiągnięcia ich celów.

Nasze doświadczenie praktyczne podparte jest ekspercką, stale pogłębianą wiedzą. Dzięki niej zyskaliśmy zaufanie szerokiego grona Klientów.

Co robimy?
  • Przygotowujemy niezbędne w konkretnej sytuacji opinie prawne z jednoznacznymi rekomendacjami,
  • Analizujemy i korygujemy umowy handlowe, w tym m.in. dystrybucyjne, zakupowe, franczyzowe i marketingowe pod kątem prawa konkurencji,
  • Reprezentujemy Klientów w postępowaniach przed Prezesem UOKiK, Inspekcją Handlową i przed Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz w toku instancji, w tym przed Sądem Najwyższym,
  • Pomagamy przygotować odpowiedzi na wezwania Prezesa UOKiK do przedstawienia informacji i dowodów oraz wystąpienia Prezesa UOKiK (tzw. wezwania miękkie),
  • Opracowujemy antymonopolowe polityki compliance, a następnie wdrażamy je i czuwamy nad ich przestrzeganiem, pełniąc funkcję compliance officera,
  • Przeprowadzamy kompleksowe audyty umów i praktyki działania przedsiębiorców pod kątem zgodności z prawem konkurencji i konsumentów,
  • Uczestniczymy w kontrolach i przeszukaniach, chroniąc interes przedsiębiorców; szkolimy też zawczasu pracowników naszych Klientów, by wiedzieli, jak się zachować i nie narazić pracodawcy na kary,
  • Doradzamy w sprawach koncentracji, wdrażania nowych technologii oraz współpracy handlowej, w tym międzynarodowej.
  • Zapewniamy kompleksową obsługę w obszarze Greenwashing: od analizy, przez ocenę ryzyka, aż po wdrożenie niezbędnych zmian w zielonym marketingu;
  • Opracowujemy przejrzyste regulaminy dla ecommerce i doradzamy w procesie ich zmian,
  • Sprawdzamy design interfejsów i ścieżek zakupowych pod kątem prawa konsumenckiego, w tym dark patterns,
  • Doradzamy w kwestii prezentowania obniżek cenowych oraz realizacji obowiązków informacyjnych wobec konsumentów,
  • Sprawdzamy wzorce umów, OWU i formularze pod kątem klauzul abuzywnych, proponując alternatywne rozwiązania,
  • Opiniujemy projekty reklam i akcji promocyjnych pod kątem zgodności z prawem konsumenckim,
  • Zapewniamy doradztwo w sprawach przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi.
Korzyści ze współpracy

Naruszenie prawa konkurencji i prawa konsumentów może skutkować nałożeniem na przedsiębiorcę surowych kar przez Prezesa UOKiK, nawet do 10% obrotu. O potknięcie nie trudno, gdy działa się bez odpowiedniego wsparcia. Podstawową korzyścią ze współpracy z naszym Zespołem jest właśnie zabezpieczenie się przed takim scenariuszem.

Uważamy, że porada prawna winna być praktyczna i zrozumiała. Posługujemy się więc prostym językiem i formułujemy jasne rekomendacje dla naszych Klientów.

Na bieżąco monitorujemy praktykę decyzyjną Prezesa UOKiK, Komisji Europejskiej oraz wybranych organów innych państwa członkowskich UE. Nasi Klienci otrzymują więc wsparcie bazujące na aktualnej wiedzy, a nadto insight o najnowszych trendach w prawie konkurencji i konsumentów.

Dlaczego warto?
  • praktyczne podejście do problemu prawnego, nastawione na znalezienie rozwiązania,
  • bezpośrednia współpraca Zespołu z Klientem i szybkość reakcji;
  • gwarancja terminowego otrzymania wyczerpujących odpowiedzi na wszelkie pytania z zakresu specjalizacji,
  • w razie potrzeby – dostęp do wsparcia cenionych ekspertów Kancelarii z komplementarnych dziedzin prawa (RODO, AI, własność intelektualna i inne).

Doradcy

Powiązane artykuły

27 cze 2025

Ranking Kancelarii Prawniczych „Rzeczpospolitej” 2025

TKP trzecią najlepszą kancelarią w Polsce!

11 cze 2025

Zawarłem antykonkurencyjne porozumienie. Co mam zrobić, by uniknąć kary? 

Prawo konkurencji jednoznacznie zakazuje porozumień cenowych. Dotyczy to nie tylko zmowy między konkurentami, ale także przypadku stosowania tzw. resale price maintenance (RPM), czyli narzucania przez dostawcę (zwykle producenta lub importera) sztywnych lub minimalnych cen odsprzedaży jego dystrybutorom. 

26 mar 2025

Ranking Legal 500 2025

Z dumą informujemy, że kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy została wyróżniona w 5 obszarach praktyk przez The Legal 500 (Legalease) EMEA 2024!

11 mar 2025

Zmowy w łańcuchu dystrybucji wciąż na celowniku UOKiK 

Jednym z głównych wyzwań dla producentów towarów jest takie ukształtowanie systemu dystrybucji, które równocześnie zapewnia szeroką dostępność produktów oraz wysoki standard obsługi. Sprzedaż internetowa, jakkolwiek realizuje pierwsze założenie, niekoniecznie oferuje obsługę przedsprzedażową na poziomie, którego życzyłby sobie producent. Opłacalność sprzedaży stacjonarnej może być natomiast podważana, gdy inni handlują tylko albo głównie online. Próby ingerowania w kanały dystrybucji i stosowane w nich ceny mogą jednak okazać się prostą drogą do odpowiedzialności antymonopolowej. 

04 wrz 2024

Implementacja do polskiego prawa dyrektywy o powództwach przedstawicielskich. Co zmieni się w postępowaniach grupowych?

29 sierpnia 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 24 lipca 2024 r. wprowadzająca do polskiego systemu dyrektywę o powództwach przedstawicielskich[1] jako mechanizm mający na celu dalszą ochronę zbiorowych interesów konsumentów[2]. Przedmiotowa Ustawa kreuje nowy rodzaj postępowania służącego ochronie interesów konsumentów, w ramach znanych już wcześniej powództw grupowych.

19 lip 2024

Kilka uwag na tle wyroku Sądu Najwyższego (dotyczącego deliktów nieuczciwej konkurencji) z dnia 24 kwietnia 2024 r., II CSKP 1174/22. 

Sąd Najwyższy wydał w dniu 24 kwietnia 2024 r. wyrok w sprawie II CSKP 1174/22, Fundacja DM vs. F. sp. z o.o., dotyczącej deliktów nieuczciwej konkurencji popełnionych przez spółkę F. (z art. 3 ust. 1, art. 10 ust. 2 w zw. z ust. 1, art. 15, art.16 (m.in. ust 1 pkt 1, ust. 3) u.z.n.k.[1]) (dalej: „Wyrok”).

12 kwi 2024

Surowe kary za zmowę na rynku sprzętu do monitoringu elektronicznego

Prezes UOKIK poinformował o nałożeniu kar w łącznej wysokości przeszło 37 milionów złotych za rzekomą zmowę cenową oraz podział rynku. Sankcją obciążono importera znanej marki sprzętu do monitoringu elektronicznego, kilku jego dystrybutorów oraz 7 osób zarządzających.

21 mar 2024

IP Insights. Zakres i charakter używania znaku

W ostatnim wydaniu IP Insights podkreślaliśmy znaczenie używania znaków towarowych. Dzisiaj skupimy się na dalszych aspektach tego tematu, koncentrując się na zakresie i charakterze wykorzystania.

14 mar 2024

IP Insights. Miejsce i czas używania znaków towarowych

Używanie znaków towarowych to nie tylko obowiązek, ale również kluczowy element ochrony prawnej! W dzisiejszym IP Insights skupimy się na istotnych aspektach dotyczących miejsca i czasu używania znaków towarowych.

07 mar 2024

IP Insights. Używanie znaków towarowych – wprowadzenie

Rejestracja znaku towarowego to tylko początek! Oprócz praw wiążą się z nią także pewne obowiązki.

29 lut 2024

IP Insights. Komunikowanie pochodzenia handlowego produktów

Dziś skupimy się na przepisach dotyczących komunikacji handlowego pochodzenia produktów mających zastosowanie niezależnie od takiej ochrony.

15 gru 2023

Prawo konsumenckie: AI właśnie przegląda Twoje wzorce umów w Internecie

Pod koniec września Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że wpis do rejestru klauzul niedozwolonych może być samodzielną podstawą stwierdzenia nieważności postanowienia we wzorcu umowy konsumenckiej o równoznacznym brzmieniu. Ta, skądinąd kontrowersyjna, teza ma niebagatelne znaczenie dla przedsiębiorców zawierających umowy z konsumentami. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) od początku 2023 roku korzysta z narzędzia AI do wyszukiwania klauzul abuzywnych, które uczyło się rozpoznawania wątpliwych postanowień w umowach m.in. w oparciu o zawartość rejestru.