Dominik Gabor

Associate

Bio

W kancelarii uczestniczy w pracach zespołu Media Communication & Entertainment. Specjalizuje się w prawie własności intelektualnej oraz prawie nowych technologii. Zapewnia wsparcie prawne klientom świadczącym usługi internetowe przy projektach polegających na wdrożeniu Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act). Obszarem jego zainteresowania są w szczególności: prawo autorskie, Internet, gaming, streaming oraz działalność influencerów. Jest zaangażowany w funkcjonowanie punktu kontaktowego: ”TKP Influ Legal Support”. W ramach tej inicjatywy wspiera prawnie branżę influencerską (Regulamin – link, Formularz zgłoszeniowy – link). 

Doktorant II roku w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego. Jego praca magisterska Pola eksploatacji w polskim prawie autorskim została nagrodzona Wyróżnieniem Ministra Edukacji i Nauki w XIX Konkursie Urzędu Patentowego RP na najlepszą pracę naukową na temat własności intelektualnej. W czasie studiów nagradzany Stypendium Rektora dla najlepszego studenta.

Obecnie Przewodniczący Komisji Prawnej Uczelnianej Rady Samorządu Doktorantów oraz członek Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej dla Doktorantów. W przeszłości pełnił m.in. funkcję Prezesa w ELSA Katowice oraz Wiceprzewodniczącego w Kole Naukowym Prawa Własności Intelektualnej.

Autor artykułów naukowych (najnowszy: Prawne aspekty twórczości commentary, „Opolskie Studia Administracyjno-Prawne” 2022, vol. 20, no. 1 – open acces). Uczestnik międzynarodowych oraz ogólnopolskich konferencji naukowych.

Biegle posługuje się językiem angielskim.


Powiązane newsy

Publikacje 6
24 kwi 2024

Przewodnik po sztucznej inteligencji 2024

AI odmieniane jest przez wszystkie możliwe przypadki, natomiast wyjątkowość Przewodnika wynika z faktu, iż stworzyli go eksperci Grupy Roboczej AI IAB Polska. Nie można znaleźć lepszej rekomendacji niż praktyczny warsztat i szerokie doświadczenie autorów!

22 lut 2024

Nowe obowiązki dla e-sklepów. Co grozi za niedostosowanie się do wymagań AUC?

Nowe rozporządzenie unijne – Akt o usługach cyfrowych (AUC) ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników usług pośrednich.

16 lut 2024

Aktualne problemy stosowania prawa nowych technologii w kontekście najnowszych regulacji

W ostatnim wydaniu kwartalnika „Prawo nowych technologii”, nakładem Wydawnictwo C.H.Beck ukazały się artykuły z udziałem ekspertów TKP, w których omówione zostały takie tematy jak:

09 lut 2024

Poradnik: Wszystko, co trzeba wiedzieć o AUC

W najnowszym wydaniu Dziennika Gazeta Prawna pojawił się obszerny poradnik zawierający 81 pytań i odpowiedzi na temat Aktu o usługach cyfrowych. Publikacja została opracowany przez: mec. Xawery Konarski, mec. Arkadiusz Baran, mec. Dominik Gabor, dr Piotr Wasilewski.

05 gru 2023

Jak skutecznie wdrożyć Akt o Usługach Cyfrowych?

W dzisiejszym wydaniu Dziennika Gazety Prawnej ukazał się najnowszy artykuł, w którym eksperci kancelarii TKP: Xawery Konarski, Piotr Wasilewski, Arkadiusz Baran, Dominik Gabor podpowiadają, jak skutecznie wdrożyć przepisy Aktu o Usługach Cyfrowych.

Pośrednicy internetowi, którzy uchybią obowiązkom nałożonym na nich przez AUC, będą musieli się liczyć z wysokimi karami. Te mogą wynosić nawet do 6 proc. rocznego światowego obrotu usługodawcy. Aby ich uniknąć, już teraz warto dokonać wielu zmian prawnych i operacyjnych pod kątem nowych przepisów.

Wyodrębniliśmy następujące etapy wdrożenia Aktu o Usługach Cyfrowych:

1. Identyfikacja usług podlegających AUC;

2. Analiza luk, w tym m.in. audyt i darkpattern;

3. Działania dostosowawcze, w tym m.in.:
 
– aktualizacja regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną (polityka moderowania treści), 
– opracowanie wewnętrznej procedury przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń w ramach mechanizmu notice&action, 
– opracowanie wzorów powiadomień i decyzji w zakresie moderowania treści, 
– wdrożenie zmian programistycznych w interfejsach stron internetowych i aplikacji mobilnych wykorzystywanych do świadczenia usług pośrednich;

4. Szkolenia (np. moderatorów, członków działów prawnych przedsiębiorstw z branży usług cyfrowych);

5. Audyt i raport powdrożeniowy.

Współdziałanie kluczem do sukcesu przy wdrożeniu AUC.

Tak jak przy tworzeniu nowego produktu, kluczem do wdrożenia AUC w firmie jest współdziałanie osób o różnych kompetencjach (np. legal, compliance, #IT, UI/UX). Dzięki temu rekomendacje prawników nie rozminą się z możliwościami technicznymi. Jeśli firma chce dokonać sprawnego wdrożenia AUC, nie należy koncentrować się na działaniach jednego zespołu, ale pomyśleć nad stworzeniem kompleksowego zespołu wdrożeniowego, gdzie swoje miejsce znajdą osoby z różnych zespołów.

22 maj 2023

Organizacja produkcji filmowej w świetle prawa autorskiego

26 maja nakładem Wydawnictwa C.H. Beck ukaże się podręcznik „Organizacja produkcji filmowej w świetle prawa autorskiego” współautorstwa Dominika Gabora.

Aktualności 7
18 wrz 2024

TKP Influ Legal Support

Zapraszamy influencerki, influencerów, a także osoby prowadzące grupy influencerskie, które prowadzą działalność gospodarczą, do udziału w naszej inicjatywie pro bono: ”TKP Influ Legal Support”. Utworzony przez zespół Media Communication & Entertainment punkt kontaktowy pozwala uzyskać bezpłatną poradę prawną w zamian za udzielenie dobrowolnej zgody marketingowej. 

20 maj 2024

Poznaj naszych doradców w dziedzinie Sztucznej Inteligencji (AI)

Nowa struktura skupiająca unikalne kompetencje naszego zespołu w zakresie AI jest odpowiedzią za rosnące zapotrzebowanie rynku na kompleksowe wsparcie prawne dotyczące sztucznej inteligencji. Obserwujemy jak istotne znaczenie przyjmuje AI w różnych sektorach gospodarki, a także jak wzrasta ilość i poziom generowanych przez tę nową technologię wyzwań prawnych dla wszystkich uczestników rynku. Wychodzimy także naprzeciw potrzebie dostosowania się bardzo wielu organizacji do wymogów wynikających z regulacji unijnego AI Act.

12 lut 2024

Wszystko, co trzeba wiedzieć o AUC - 81 pytań i odpowiedzi

Nadchodzą duże zmiany dla przedsiębiorstw działających w branży internetowej! Już w najbliższą sobotę zacznie obowiązywać Akt o Usługach Cyfrowych (AUC), który jako nowa regulacja rodzi wiele pytań.

18 sty 2024

Nowa praktyka kancelarii: Usługi cyfrowe

Kolejna nowa praktyka w Traple Konarski Podrecki & Partners! Naszym celem jest zapewnienie klientom bezpieczeństwa prawnego, które jest podstawą do sprawnego podejmowania decyzji w zmiennym środowisku rynkowym.

27 gru 2023

Akt o Usługach Cyfrowych - podsumowanie wpisów w 2023 roku

Ostatnia środa 2023 roku to dla zespołu Media, Communication & Entertainment kancelarii Traple Konarski Podrecki & Partners kolejna okazja do podsumowania publikacji MCE News!

13 lis 2023

Nagranie z webinaru: AI w social media

8 listopada 2023 r. odbyło się wydarzenie pt. AI w social media, organizowane przez IAB Polska. Wydarzenie odznaczyło się nadzwyczajnym zainteresowaniem, gromadząc kilkuset uczestników online.

03 kwi 2023

Media Law International 2023

Z przyjemnością informujemy, że w tegorocznej edycji rankingu Media Law International kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy znalazła się ponownie w gronie kancelarii rekomendowanych i zajęła pozycję TIER 1.

Wydarzenia 12
10 kwi 2025 - 11 kwi 2025

II Ogólnopolska Konferencja Prawa Filmowego “Nie tylko prawo autorskie i sztuczna inteligencja”

II Ogólnopolska Konferencja Prawa Filmowego, która odbędzie się 11 kwietnia 2025 roku na Uniwersytecie Śląskim, to wyjątkowe wydarzenie dla wszystkich zainteresowanych prawem filmowym i produkcją audiowizualną. W tym roku eksperci i praktycy z branży filmowej i prawniczej poruszą tematy takie jak film branding i wykorzystanie znaków towarowych w filmach, dobra osobiste w fabule oraz promocji filmu, a także najnowsze wyzwania w zakresie prawa autorskiego i nowych technologii. W programie również znajdą się debaty i prezentacje, które pozwolą uczestnikom zgłębić aktualne kwestie prawne związane z tworzeniem i eksploatowaniem dzieł audiowizualnych.

13 mar 2025 - 14 mar 2025

Generatywna Sztuczna Inteligencja i Prawo

Program:

30 sty 2025

IAB HowTo AI in Action

Już 30 stycznia 2025 r. w Warszawie odbędzie się konferencja „IAB HowTo AI in Action”.

17 paź 2024

V Kongres Prawa Własności Intelektualnej

Już jutro (17.10.2024 r.) odbędzie V Kongres Prawa Własności Intelektualnej, na którym Dominik Gabor omówi kluczowe zasady stosowania mechanizmu notice-and-action w kontekście naruszeń prawa autorskiego.

02 lip 2024

Sztuczna inteligencja a prawo - jak bezpiecznie wdrażać systemy AI w organizacjach | lipiec 2024

Zapraszamy na webinar o bezpiecznym wdrażaniu systemów sztucznej inteligencji AI w organizacjach. Omówimy na nim podstawowe problemy prawne związane z wdrażaniem systemów AI wynikające z przepisów prawa (m.in. z AI Act i RODO czy regulacji dla instytucji finansowych). Opowiemy również o ryzykach prawnych związanych z przetwarzaniem danych i kwestiami własności intelektualnej. Dowiesz się także, jakie dokumenty i umowy wymagają aktualizacji, aby zgodnie z przepisami wprowadzać technologie AI.

20 cze 2024

IAB HowTo: AI Practical Approach

Zapraszamy na konferencję Grupy Roboczej AI IAB Polska, która odbędzie się 20 czerwca 2024 r. i zostanie poświęcona najnowszym trendom, wymianie wiedzy praktyków, ciekawym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom AI na branżą reklamową.

04 cze 2024

Sztuczna inteligencja a prawo - jak bezpiecznie wdrażać systemy AI w organizacjach | czerwiec 2024

Zapraszamy na bezpłatny webinar pt. „Sztuczna inteligencja a prawo – jak bezpiecznie wdrażać systemy AI w organizacjach”.

17 maj 2024

I Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Filmowego – „Zmiany na rynku audiowizualnym”

Zbliża się I Ogólnopolska Konferencja Naukowa Prawa Filmowego, której celem jest inicjacja działań rozwiązujących sporne kwestie prawne istotne dla twórców filmowych. Wydarzenie odbędzie się 17 maja 2024 r. na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego (aula nr 6), dodatkowo konferencja będzie transmitowana na żywo na platformie YouTube.

24 lis 2023 - 25 lis 2023

Cyberspace 2023

Serdecznie zapraszamy na konferencję naukową „Cyberspace 2023”, organizowaną przez Uniwersytet Masaryka. Głównym celem tego wydarzenia jest dogłębne zbadanie synergii i perspektyw związanych z ostatecznym projektem ustawy o Cyber Resilience Act (CRA). Konferencja stanowi wyjątkową okazję do nawiązania kontaktów z ekspertami pochodzącymi z różnych środowisk instytucjonalnych oraz do wartościowych dyskusji.

16 lis 2023 godz. 09:20 - 17:00

IAB HowTo: AI Transformation. Jak sztuczna inteligencja zmienia Twój biznes

Serdecznie zapraszamy na konferencję poświęconą tematyce AI: najnowszym trendom, wymianie wiedzy ekspertów, praktycznym case studies, a także aktualnej sytuacji prawnej oraz wpływom sztucznej inteligencji na branżą reklamową.

08 lis 2023 godz. 14:00 - 15:00

AI w social mediach

Serdecznie zapraszamy na webinar poświęcony wykorzystaniu sztucznej inteligencji w mediach społecznościowych – jej korzyściom, wyzwaniom i możliwościom.

14 cze 2025

Webinar: Sztuczna inteligencja a prawo - jak bezpiecznie wdrażać systemy AI w organizacjach

Zapraszamy na bezpłatny webinar o bezpiecznym wdrażaniu systemów sztucznej inteligencji (AI) w organizacjach, gdzie omówimy obowiązki wynikające z AI Act i RODO, regulacje dla instytucji finansowych oraz ryzyka prawne związane z przetwarzaniem danych i korzystaniem z cudzej twórczości. Dowiesz się także, jakie dokumenty i umowy wymagają aktualizacji, aby zgodnie z przepisami wprowadzać technologie AI.

Blog 4
13 lut 2025

Legalny marketing w social mediach: 5 zasad, jak prowadzić kampanie zgodne z prawem

Walentynki to nie tylko czas miłości i romantycznych gestów, ale także okres wzmożonej aktywności marketingowej. Przedsiębiorcy i agencje reklamowe prześcigają się w kreatywnych kampaniach – od konkursów i rozdań po limitowane edycje produktów. Współprace z influencerami zalewają media społecznościowe rekomendacjami „idealnych” prezentów, a przekaz reklamowy buduje atmosferę pełną emocji i zaangażowania. Ale czy wystarczy dobry pomysł, by od razu ruszyć z kampanią? Niezgodność z prawem może kosztować więcej niż kolacja w ekskluzywnej restauracji, a wizerunkowe wpadki bywają bardziej bolesne niż nietrafiony prezent. W świecie social mediów, w którym także obowiązują różne regulacje, znajomość zasad prawnych to nie opcja – to konieczność. Jak więc prowadzić skuteczną i legalną kampanię? Oto 5 zasad, które każdy specjalista ds. reklamy musi znać.

08 paź 2024

TDM wreszcie w polskim prawie. Co wprowadza w tym zakresie nowelizacja prawa autorskiego? 

20 września 2024 r. weszła w życie nowelizacja polskiej ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (PrAut), która z 3-letnim opóźnianiem zaimplementowała Dyrektywę ws. prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (DSM). Jednym z obszarów zmian jest dozwolony użytek w zakresie eksploracji tekstów i danych: Text and Data Mining – TDM (art. 6 ust. 1 pkt 22, art. 262, 263 PrAut). 

19 lut 2024

Czy sklepy internetowe muszą dostosować się do wymogów Aktu o Usługach Cyfrowych?

Unijny Akt o usługach cyfrowych zaczął obowiązywać 17 lutego 2024 r. Jednym z najważniejszych założeń nowego aktu prawnego jest zapewnienie większej przejrzystości w obszarze usług internetowych, a także wzmocnienie ochrony użytkowników takich usług.

13 wrz 2023

Penalizacja patostreamingu – polski ustawodawca walczy z treściami szkodliwymi w Internecie

W Polsce podejmuje się starania, aby uregulować rynek influencer marketingu. Pierwszym poważnym krokiem było zaangażowanie się UOKiK w oznaczanie reklam przez influencerów. Aktualnie ustawodawca skupia się na zwalczaniu treści patoinfluencerów w Internecie (patostreaming).

Podcast 1
18 mar 2024

Kanały commentary – jak tworzyć treści, by uniknąć problemów prawnych i wizerunkowych

Twórcy treści typu commentary w swoich materiałach wideo przedstawiają i komentują bieżące wydarzenia ze świata wirtualnego czy realnego. Ich działalność kreatywna jest obarczona ryzykiem prawnym. O tym, na co uważać przed publikacją commentary video, rozmawialiśmy w ostatnim odcinku podcastu TKPonair.

Poznaj nasz zespół